Liczba produktów: 15
Historia firmy Schwalbe rozpoczęła się w 1973 roku – były to czasy, gdy opony rowerowe nie były czymś do czego przywiązywano uwagę. Opony zazwyczaj były mało wytrzymałe i były wykonywane z niskiej jakości materiałów. Człowiek, który chciał to zmienić był Ralf Bohle – założyciel firmy Schwalbe. Ralf, wraz ze swoją firmą, specjalizował się tylko w tworzeniu ogumienia rowerowego. W późniejszych czasach firma Schwalbe odniosła wiele sukcesów związanych z oponami – rewolucyjna seria opon Marathon, przeprojektowanie dętek do opon rowerowych, wynalezienie opon Flat-less oraz wprowadzenie i udoskonalanie technologii bezdętkowych.
Opony rowerowe można podzielić ze względu na ich budowę oraz przeznaczenie. Mówiąc o budowie opony bardziej chodzi tu o jej aspekty konstrukcyjne, a nie zastosowane technologie. Mając na myśli przeznaczenie rozróżniamy podział klasyfikujący opony do różnych nawierzchni lub różnych typów sportów.
Ze względu na budowę opony można podzielić na opony drutowane i zwijane, opony zwykłe, Tube-less oraz szytki. Pierwszy dotyczy tego czy opona jest drutowana czy zwijana. Oponę drutowaną charakteryzują cienkie druciki umieszczone w części chowającej się w feldze koła rowerowego. Takiego typu opony charakteryzuje to, że są one sztywne i zarówno podczas transportu jak i przechowywania nie może być zaburzona ich geometria. Usztywnienie umieszczone w części montowanej w felgę zapewnia utrzymanie opony w odpowiedniej pozycji poprzez zakleszczenie się opony w obręcz poprzez wypchanie przez napompowaną dętkę. Obecnie zamiennie z usztywnieniem metalowym stosuje się usztywnienie z kevlaru – jest lżejsze, cieńsze, a spełnia taką samą funkcje. Opona zwijana jest bardziej poręczna podczas transportu czy przechowywania – może być dowolnie składana. Wszystko dzięki zastosowaniu włókien w miejscach klasycznego usztywnienia. Opona łatwiej przybiera kompaktowe kształty, a tym samym po nałożeniu na felgę oraz napompowaniu jest utrzymywana w odpowiedniej pozycji. Ze względu na zrezygnowanie z usztywnień opona składana, zależnie od rozmiaru, jest lżejsza o jakieś 50 do 90 gramów.
Kolejny podział dzieli opony rowerowe na sposób magazynowania powietrza. W tym podziale wyróżnia się klasyczne opony rowerowe wewnątrz których znajduje się dętka, której zadaniem jest utrzymanie prawidłowego ciśnienia oraz zapewnienie komfortu jazdy.
Innowacją na rynku opon, wprowadzoną między innymi przez firme Schwalbe są opony bezdętkowe – Tube-less. Opony te nie potrzebują do działania i trzymania ciśnienia dętki. System ten wymaga odpowiednich obręczny kompatybilnych z oponami bezdętkowymi. Brak dętki oznacza obniżenie masy całego roweru. Opony bezdętkowe mogą być również używane z dużo niższym ciśnieniem – oznacza to, że sprawdzą się idealnie w przypadku tras górskich, tych na których zalega sporo luźnych frakcji gruntu lubpodczas warunków zimowych. Obniżenia ciśnienia w takiej oponie sprawia, że opona ma większy styk z powierzchnią, co przekłada się na jej przyczepność. Opony bezdętkowe obecnie stosowane są we wszystkich kategoriach opon – od opon miejskich aż po opony downhillowe lub MTB.
Kolejnym rodzaje opon są szytki lub z angielskiego opony tubular. Ich budowa to połączenie opony wraz z dętką. Do ich montażu wymagane jest odpowiednia obręcz oraz zastosowanie kleju uniemożliwiającego przesunięcie się opony na kole. Ten rodzaj opon stosowany jest głównie w przypadku rowerów torowych oraz szosowych – zapewniają one najniższe opory toczenia, najniższą wagę oraz najlepsze właściwości podczas skrętów. Szytki rowerowe są również oponami run-flat – w przypadku przebicia takiej opony pozostaje ona na miejscu i nie ma możliwości opuszczenia felgi koła rowerowego. Nawet podczas przebicia podczas jazdy z dużą prędkością opona pozostaje na swoim miejscu i pozwala na bezpieczne wyhamowanie z prędkości początkowej. Opony te są trudne w naprawie, zazwyczaj są wykonywane ręcznie oraz w ich produkcji używane są najlepsze tworzywa – sprawia to, że szytki są bardzo drogie.
Drugi podział stanowi przeznaczenie opony – firma Schwalbe stara się dostosować do wszystkich dziedzin rowerowych, a nawet wykraczać poza nie tworząc opony specjalne, np. do zastosowania w wózkach inwalidzkich. Główny podział uwzględnia zarówno zakresy rozmiarów opon oraz rodzaj bieżnika. Oznacza to, że opony występują w rozmiarach, które pokrywają się z popularnymi rozmiarami kół dla danej dziedziny.
Najpopularniejszym, a zarazem najczęściej wykorzystywanym rodzajem opon w przypadku rowerów klasycznych, miejskich, trekkingowych lub holenderskich są opony miejskie – zastosowany w nich bieżnik spełnia swoją rolę zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni, na asfalcie oraz szutrze oraz w dni ciepłe oraz chłodne. Można je porównać do opon całorocznych stosowanych w samochodach – nie są idealne w ekstremalnych warunkach atmosferycznych, za to do codziennej jazdy sprawdzą się idealnie. Opony tego rodzaju mają optymalne opory toczenia. Flagowym przedstawicielem tej sekcji jest opona Schwalbe Marathon Racer
Kolejnym typem są opony mieszane – charakterystyczny wygląd bieżnika (gładkie w środkowej części, agresywna kostka po bokach) zapewnia ciche przemieszczenie się asfalcie oraz dobrą trakcje na terenach lekko szutrowych. W momencie skrętu za trakcje odpowiada brzegowy bieżnik. Przykładem może być opona Schwalbe Century
Opony zupełnie gładkie to domena rowerów szosowych oraz kolarzówek – zupełnie gładka opona wraz z niską szerokością opony zapewnia bardzo niskie opory toczenia oraz doskonałą przyczepność na suchym asfalcie. Opony te z reguły wymagają wyższego ciśnienia do komfortowej jazdy – zalecane jest używane opaski ochronnej Schwalbe Super HP. Przykładem opony zupełnie gładkiej może być opona Schwalbe Durano Plus
Ostatnim typem są opony z bieżnikiem typu kostka – przeznaczone na trudny szutrowy lub górski teren. Duża szerokość takich opon zapewnia bardzo dużą powierzchnię styku opony z podłożem – może się okazać, że taka opona będzie niezastąpiona podczas częstych wypadów w teren. Opony tego typu produkowane są aż do rozmiaru 29”. Godnym reprezentantem tego segmentu może być opona rowerowa Schwalbe Marathon Plus MTB.
Czasy, w których opona rowerowa były tylko kawałkiem gumy już minęły. Między innymi dzięki firmie Schwalbe nastąpiła redefinicja pojęcia opony. Zaczęli oni stosować różnego rodzaju systemy oraz mieszanki gumy, które determinują sposób używania opony oraz jej przeznaczenie. Ważnym elementem technologicznym stosowanym w oponach Schwalbe jest wkładka antyprzebiciowa. Jest to dodatkowa warstwa materiału zlokalizowana przeważnie na środkowej części bieżnika. Zadaniem tej dodatkowej warstwy materiału w oponach Schwalbe jest uniemożliwienie przebicia opony lub dętki, a tym samym zapobieganie wypadkom. Schwalbe rozróżnia kilka wkładek antyprzebiciowych:
LITESKIN & PERFORMANCE – jest to zabezpieczenie określone 2 punktami w 7 stopniowej skali. Gęsty oplot znajdujący się pod wierzchnią warstwą gumy. Jest to najsłabsze zabezpieczenie, ale
K-GUARD to zabezpieczenie antyprzebiciowe ocenione na 3 punkty w 7 stopniowej skali. Pod bieżnikiem znajduje się warstwa gumy wzmocniona kevlarowymi włóknami. Jest to standardowe zabezpieczenie każdej opony pochodzącej z serii Active Line
RACEGUARD to zabezpieczenie składające się z dwóch warstw nylonu umieszczonych pod bieżnikiem. Warstwy nylonu posiadają dużą ilość włókien dzięki czemu świetnie sprawdzają się jako wkładka antyprzebiciowa. Brak obecności warstwy gumy pozwolił obniżyć masę opony do minimum
PUNCTUREGUARD posiada 5 na 7 punktów w skali Schwalbe Protection. Wkładka antyprzebiciowa w modelach wyposażonych w ten typ zabezpieczenia składa się z warstwy twardej gumy o grubości 3 mm.
GREENGUARD – posiada 5 na 7 punktów w skali Schwalbe Protection. Jest to zabezpieczenie składające się ze specjalnej indyjskiej gumy o grubości 3 mm. W przeciwieństwie do PUNCTUREGUARD ta guma jest elastyczna. Sporą zaletą tego typu zabezpieczenia jest to, że do jego produkcji używane są produkty będące poddane recynklingowi. Zabezpieczenie to stosowane jest na przykład w oponach przeznaczonych do rowerów elektrycznych
V-GUARD posiada 5 na 7 punktów w skali Schwalbe Protection. Jest to zabezpieczenie wykonane z wysokiej jakości tkaniny odpornej na rozdarcia, przebicia oraz przetarcia. Jest bardzo lekki, dlatego też stosowane jest w oponach szosowych
DOUBLE DEFENSE to zabezpieczenie ocenione na 6 na 7 punktów. Występuje w trzech wariantach w zależności w jakich oponach jest stosowane. W oponach typu Race zastosowane jest poszycie boczne SnakeSkin oraz warstwa nylonowej wkładki RaceGuard. W oponach typu Touring zamiast wkładki RaceGuard jest warstwa materiału o wysokiej gęstości V-Guard. W opnach „Plus” połączono GreenGuard wraz ze SnakeSkin. Snake skin jest to warstwa materiału stanowiąca ochronę ścianek bocznych opony. Warstwa tego specjalnego materiału chroni przed przetarciami, przebiciem bocznym lub rozdarciem opony
DUALGUARD to zabezpieczenie ocenione na 6 na 7 punktów. Łączy w sobie dwie warstwy zabezpieczające przed przebiciem. Zabezpieczenie to łączy w sobie dwa różne typy – specjalną indyjską gumę o grubości 2,5 mm oraz nylonowy oplot znajdujący się bliżej dętki.
TUBELESS EASY to opona wykorzystująca materiał SnakeSkin lub MicroSkin, który zapobiega utracie powietrza oraz gwarantuje wysoką odporność na przebicia. Aby zapewnić jeszcze wyższą odporność należy użyć specjalnego płynnego uszczelniacza do opon marki Schwalbe
SMARTGUARD FLAT-LESS to najwyżej ocenione zabezpieczenie antyprzebiciowe stosowane przez firmę Schwalbe. Od ponad 15 lat jest najmocniejszym zabezpieczeniem. Opona wykorzystuje technologie Flat-Less co oznacza, że jak uda się ją przebić opona pozostaje na swoim miejscu, nie spada z felgi i pozwala na bezpieczne kontynuowanie podróży do najbliższego serwisu.
Firma Schwalbe oprócz opon zajmuje się także produkcją dętek rowerowych. Schwalbe produkuje dętki z kauczuku butylowego, który jest bardzo lekkim oraz elastycznym materiałem. Ważnym parametrem w przypadku dętek jest ich umiejętność do utrzymywania ciśnienia. Zwykle dętki lateksowe nie posiadają tej cechy, dlatego konieczne jest dopompowywanie ich przed każdą podróżą. Schwalbe postawiło na kauczuk butylowy, aby ich dętki mogły być wykorzystywane na co dzień jak i podczas sporadycznego korzystania z roweru.
Firma Schwalbe wprowadziła również oznaczenia kodowe dętek. Kupując nową oponę od Schwalbe należy zwrócić uwagę na oznaczenie dętki – zazwyczaj jest to dwucyfrowa liczba z ewentualną literą na końcu. Ten kod oznacza konkretny rodzaj dętki dedykowany do tej opony. Jest to spore ułatwienie, ponieważ robiąc zakupy można kupić zestaw dętki i opony, który na pewno będzie kompatybilny. Każda dętka zazwyczaj występuje w trzech rodzajach zaworów:
Wybór wentyla zależy od własnych preferencji, jednak zaleca się zmierzenie otworu w feldze przed zakupem.