Liczba produktów: 39
AXA STENMAN INDUSTRIES posiada długą i bogatą historię, której początek datowany jest na rok 1902. 12 lat później pojawia się pierwsze na świecie zabezpieczenie tylnego koła typu Frame-Lock i to ono rozpoczyna historię najpopularniejszych w Europie zabezpieczeń rowerowych. Dzisiaj firma AXA zajmuje się produkcją najwyższej jakości różnych zabezpieczeń rowerowych, oświetlenia rowerowego oraz osłon łańcucha i koła. AXA wszystkie swoje fabryki posiada na terenie Unii Europejskiej w Holandii, Francji i Polsce. Najpopularniejsze zabezpieczenia firmy AXA to podkowa AXA Defender, która fabrycznie montowana jest w najwyższych modelach rowerów holenderskich oraz innych marek premium w Europie.
Firma AXA produkuje zabezpieczenia o zróżnicowanym poziomie bezpieczeństwa. Wybranie odpowiedniej grupy w sporej mierze zależy od roweru jaki posiadamy – nie można stosować taniego zabezpieczenia w przypadku drogich rowerów elektrycznych. Stosowanie drogich zapięć w przypadku rowerów tanich lub nieposzukiwanych przez złodziei też nie ma sensu – chyba że rower posiada sporą wartość sentymentalną. Firma AXA dzieli swoje produkty na 3 grupy:
- wysoki poziom bezpieczeństwa
- średni poziom bezpieczeństwa
- podstawowy poziom bezpieczeństwa
Aby poprawnie wybrać zabezpieczenie rowerowe należy odpowiedzieć sobie na parę prostych pytań, m.in. jaki posiada się typ roweru? Jaka jest jego wartość? Czy często będzie parkowany w centrum miasta czy raczej na jego obrzeżach? Na jaki czas będzie pozostawiony?
Firma AXA postanowiła usystematyzować to i oznacza się produkty w zakresie poziomu bezpieczeństwa od 1 do 15, gdzie poziom 1 oznacza najzwyklejsze i najprostsze zabezpieczenie korzystające z linki, a poziomem 15 określono najmocniejszy łańcuch, którym można zabezpieczyć motorowery, skutery oraz motocykle.
Podstawowy poziom bezpieczeństwa określany jest przez poziomy od 1 do 6 i są idealne, jeżeli rower jest parkowany przez krótki okres czasu w miejscach nie narażonych na kradzieże. Te zabezpieczenia znajdą zastosowanie również w przypadku rowerów o niskiej wartości.
Zabezpieczenia określone przez poziom 7 do 10 klasyfikowane są jako dobre zabezpieczenie roweru. Tego typu zabezpieczenia przeznaczone są do stosowania w miejscach o średnim ryzyku kradzieży. Mogą się okazać przydatne podczas zostawiania roweru pod szkoła, sklepem lub pod pracą.
Kolejnym przedziałem jest poziom zabezpieczenia w zakresie 11 – 15. Ten poziom charakteryzuje się największą trwałością spośród wszystkich zabezpieczeń tej firmy. Przeważnie są to grube łańcuchy w oplocie lub zapięcia składane wykonane z grubej, hartowanej stali. Tego typu zapięcia pozwalają na pozostawienie roweru na dłuższy czas nawet w najbardziej zatłoczonym miejscu. Dodatkowo, zapięcia oznaczone symbolem ART. Są odpowiednia do stosowania przy skuterach oraz motorach.
Należy jednak pamiętać, że każde zabezpieczenie można zniszczyć lub otworzyć. Jednak poziom bezpieczeństwa zapięć firmy AXA może wydłużyć ten proces maksymalnie lub uniemożliwić zrobienie tego tradycyjnymi złodziejskimi metodami. W przypadku zapięć z poziomem bezpieczeństwa 15 może okazać się do jego zniszczenia potrzebny będzie sprzęt elektryczny, który swoim hałasem może powodować zwrócenie uwagi na złodzieja. Aby dodatkowo zabezpieczyć rower należy starać się parkować go w miejscach monitorowanych lub nieopodal budynków chronionych. W przypadku rowerów o znacznej wartości należy pamiętać, że istnieje możliwość ubezpieczenia roweru od kradzieży, zniszczenia, aktów wandalizmu lub wypadków komunikacyjnych. Stanowi to dodatkowe zabezpieczenie oraz zwrot kosztów w przypadku wystąpienia zdarzeń wymienionych wcześniej. Więcej informacji o procesie ubezpieczenia roweru znajdą państwo tutaj. Zabezpieczenie o wysokim poziomie bezpieczeństwa niekiedy jest wręcz wymagane – dzięki zakupowi odpowiedniego zabezpieczenia towarzystwo ubezpieczeniowe przychylniej spojrzy na nasz wniosek.
Co zrobić, gdy klucz ulegnie zniszczeniu, zgubieniu lub złamie się? Firma AXA jest gotowa na takie przypadki i zapewnia pełne wsparcie przy odzyskaniu oryginalnej kopii klucza. Oferta ta dotyczy wszystkich zapięć zabezpieczanych za pomocą klucza. Każde zapięcie posiada unikalny frez klucza, który pozawala na prawidłowe otwarcie zamka. Otrzymując zabezpieczenie kupione prosto ze sklepu dostarczany jest również numer klucza – jest on zapisany na kluczu lub na certyfikacie dostarczanym z zapięciem. Niezwłocznie po zakupie należy zapisać sobie ten kod w bezpiecznym miejscu, ponieważ jest to jedyna możliwość odzyskania duplikatu klucza. Sama procedura zamówienia duplikatu jest dość prosta – AXA na swojej stronie posiada formularz zamówienia duplikatu. Po wypełnieniu formularza oraz wniesieniu odpowiedniej opłaty za dorobienie duplikatu, klucz zostanie dostarczony pocztą do Państwa domu.
Poza serwisowaniem części rowerowych należy pamiętać o tym, że zapięcia takie jak podkowy lub łańcuchy również posiadają mechaniczne elementy, np. wkładka zamka. Podczas okresowego przeglądu roweru należy również zajrzeć i do zapięcia. Odpowiednie „traktowanie” zapięcia wydłuży jego żywotność. Jak każdy element roweru, zapięcia nie należy narażać na bezpośredni kontakt z wodą – rdza może osłabić korpus zapięcia, miejsca montażowe (w przypadku podków), spowodować unieruchomienie bębenka zamka, lub ostatecznie złamanie klucza w przypadku otwarcia zardzewiałego zamka. Sam mechanizm zamka jest dość precyzyjny, więc również wymaga odpowiedniego smarowania. Należy pamiętać, w przypadku łańcuchów oraz linek, aby oplot nylonowy lub plastikowy nie był uszkodzony. Po pierwsze – powoduje to łatwiejszy dostęp do trzonu zapięcia i ułatwienie zadania złodziejom. Po drugie – uszkodzony oplot pozwala na ingerencje wody lub pyłu wewnątrz zapięcia.
Z podstawowych zapięć rowerowych możemy polecić linkę zabezpieczającą AXA Newton 120/15. Jest to zapięcie rowerowe charakteryzujące się całkowitą długością linki 120 cm oraz średnicą linki 15 mm. Zapięcie to otrzymało 6 poziom bezpieczeństwa w skali AXA. Linka znajduje się w oplocie z twardej gumy. Sam korpus oraz linka wykonane są z hartowanej stali, która pokryta jest twardą gumą. Dodatkową zaletą brak uszkodzeń mechanicznych na lakierze roweru pochodzących od zarysowań przez zapięcie. Zapięcie z powodzeniem można stosować jako podstawowe zapięcie, jako dodatkowe wspomagające mocniejsze zapięcie lub jako zabezpieczenie akcesoriów rowerowych. Wkładka zastosowana w korpusie linki AXA Newton nie wymaga przekręcenia klucza po włożeniu trzpienia zapięcia – klucz służy jedynie do odblokowania i zwolnienia blokady. Wkładka została wyposażona w zaślepkę, która chroni wnętrze wkładki przed kurzem oraz wodą. W zestawie znajdują się dwa klucze symetryczne, które posiadają jednakowy frez na obu stronach klucza – oznacza to, że nie ma znaczenia w jakiej pozycji wsadzi się klucz do wkładki. Dodatkowo do zapięcia dostarczany jest uchwyt transportowy na ramę roweru.
Zapięciem z półki reprezentującym nieco wyższy poziom bezpieczeństwa bez wątpienia może być zapięcie składane AXA Foldable 800. Zapięcie posiada 9 punktów bezpieczeństwa na 15 i idealnie wpasowuje się w zapięcie ze średniej ligi – idealnie sprawdzi przy rowerowych o wartości do 2000 zł. W kwestii technicznej zapięcie składane AXA Foldable 800 zostało stworzone ze stali hartowanej w neoprenowym oplocie. Całkowita długość zapięcia wynosi 100 cm co zapewnia możliwość przypięcia roweru do większości trwałych elementów środowiska miejskiego. Wewnątrz oplotu znajduje się 6 składanych blach o grubości 8 mm, które są ze sobą bezpiecznie połączone pozwalając na pełne złożenie do kompaktowych rozmiarów. W połączeniu z uchwytem transportowym stanowi to doskonałe połączenie, z którego można korzystać na co dzień. Wkładka zamka znajduje się w korpusie wykonanym ze stali hartowanej – uniemożliwia to popularną metodę polegająca na rozwierceniu wkładki. Sama wkładka posiada zaślepkę „wpychaną” do środka kluczem – zapobiega to dostawaniu się kurzu lub wody do środka.
Najbardziej odpornym na kradzieże jest u-lock AXA Newton U-Lock Pro, która posiada najwyższy poziom zabezpieczeń – 15 na 15 punktów. U-Locki posiadają sztywną konstrukcję, a szekla zabezpieczające rower posiada długość 190 mm. Średnica szekli to 17 mm, a materiał z jakiego została wykonana to stal hartowana pokryta przyjemnym w dotyku materiałem sztucznym. Dzięki temu zapięcie nie pozostawia rys na lakierze roweru oraz na samum U-Locku. Wkładka zamka znajduje się w korpusie wykonanym ze stali hartowanej – uniemożliwia to popularną metodę polegająca na rozwierceniu wkładki. Sama wkładka posiada zaślepkę „wpychaną” do środka kluczem – zapobiega to dostawaniu się kurzu lub wody do środka. Do U-Locka dodatkowo dołączony jest uchwyt montażowy, służący do zamontowania na ramie roweru – dzięki temu transport U-Locka jest wygodniejszy i bardziej komfortowy. Waga U-Locka to 1360 gramów, przez co niewygodne może być wieszanie go na kierownicy albo na bagażniku.
Firma Axa poświeciła się głównie bezpieczeństwu – nie tylko zabezpieczeniu sprzętu rowerowego, ale poprawie widoczności samego roweru oraz rowerzysty. Na tą drugą gałąź przypada aktywne oświetlenie rowerowe. Jest to jedne z ważniejszych akcesoriów rowerowych, ponieważ bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo rowerzysty na drodze. Niezależnie, czy poruszamy się w nocy czy w dzień, należy pamiętać o tym, aby nasz rower był oświetlony. Firma AXA posiada w swojej ofercie zarówno zestawy oświetlenia składający się z lampki przedniej i tylnej, oraz pojedyncze lampki. Według nas, najlepszą ofertą z kategorii zestawów lampek rowerowych jest zestaw lampek rowerowych AXA Niteline T4 R (USB). Obie lampki zasilane są za pomocą wbudowanych akumulatorów, które ładowane są za pomocą portów USB zlokalizowanych na lampkach. Lampki zapewniają podstawą funkcje, która zapewnia widoczność z około 2 km – nie jest to sprzęt przeznaczone na nocne leśne przejazdy. Lampka przednia została wyposażona w cztery tryby pracy - Medium Steady, High Steady, Medium Flash, High Steady-Pulse. Zróżnicowane tryby oświetlenia pomogą dostosować prace lampki do otoczenia, a dzięki pojemnemu akumulatorowi, który zapewnia 5 godzin ciągłej pracy pozwolą na bezpieczne dotarcie do domu. Tylna lampka zaś posiada trzy tryby pracy – Low Steady, High Steady oraz High Flash i jej maksymalny czas pracy na baterii wynosi 6 godzin. Dodatkowym atutem lampek jest ich uniwersalność i łatwość montażu – silikonowe uchwyty na lampkach pozwalają na montaż na standardowych oraz niestandardowych sztycach i kierownicach.
Firma AXA stara się wpierać rowery na każdym polu – oprócz osprzętu do rowerów tradycyjnych firma AXA produkuje również sprzęt do rowerów elektrycznych. Najlepszym przednim oświetleniem dedykowanym do rowerów elektrycznych generujących napięcie od 6 do 12V jest przednia lampka rowerowa AXA Compactline E-Bike 35 lux. Lampka pozwala na oświetlenie 55 metrów przed rowerzystą oraz być widocznym z 3250 metrów. Dzięki zastosowaniu soczewki rozpraszającej lampka poza drogą przed rowerzystą oświetla także pobocze. Soczewka, kąt oraz natężenia światła spotkały się z aprobatą niemieckich regulacji dotyczących dopuszczenia pojazdów do ruchu drogowego (StVZO). Dodatkowo pod reflektorem znajduje się odblask pasywny, którego zadaniem jest dodatkowe zwiększenie widoczności dla nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów.
AXA jest również producentem osłon łańcucha rowerowego – zarówno zamkniętych jak i otwartych. Osłona zamknięta w pełni uniemożliwia dostanie się wody lub pyłu w ogniwa łańcucha, a tym samym w zębatkę przedniej korby oraz tylną przerzutkę. Otwarta osłona łańcucha skupia głównie się na jego górnej części, znajdującej się bliżej nóg użytkownika. Z jednej strony taki typ osłony nie wpływa stopień czystości łańcucha, lecz z drugiej strony świetnie chroni naszą odzież przed ubrudzeniem od smaru stosowanego w łańcuchu. Wszystko zależy od rodzaju roweru oraz typu ramy i przedniej korby – konstrukcja niektórych rowerów nie pozwala na montaż pełnej osłony. Jeżeli natomiast jest to możliwe polecamy pełną osłonę łańcucha AXA Multi Open. Jest to osłona wykonana z plastiku ABS oraz dodatków z policarbonu. Ta osłona przeznaczona jest do stosowania w rowerach, w których przednia korba została wyposażona w największą zębatkę o 38 zębach. Ta osłona stosowana jest w rowerach takich marek jak Batavus, Gazelle czy Sparta. Od 2015 roku w rowerach Batavus zastąpiła ich firmową osłonę. Dzięki tej pełnej osłonie łańcucha rowerowego możliwe jest zachowanie właściwości oraz czystości łańcucha, a także zapobiegnięcie wkręceniu się nogawek lub innych części odzieży w zębatki układu napędowego roweru. Do osłony dołączany jest pełny zestaw montażowy pozwalający na pewny, stabilny oraz poprawny montaż. W przypadku uszkodzenia jakiejś części układu napędowego osłonę w prosty sposób można zdemontować, aby poddać uszkodzoną część serwisowi.