W tej kategorii znajdziecie hamulce rowerowe tarczowe, zarówno hydrauliczne, jak i mechaniczne oraz tarcze hamulcowe (mocowane do piasty na sześć śrub, jak i z mocowaniem CenterLock). Hamulce tarczowe charakteryzują się największą siłą hamowania, co w połączeniu z niską wagą czyni je idealnymi do rowerów górskich i trekkingowych. Wysoka kultura pracy, rzadka awaryjność, siła hamowania i modulacja, to ich główne zalety; dodatkowo- dzięki temu, że tarcza znajduje się dalej od podłoża- idealnie nadają się na błoto i mokre warunki, cały czas zachowując swoją skuteczność.
Hamulce rowerowe tarczowe
Hamulce rowerowe tarczowe zdobyły popularność wśród rowerzystów szosowych, górskich oraz trekkingowych. Jednym z cenionych ich producentów jest firma Avid, która oferuje różnorodne modele. Dzięki zastosowaniu tej technologii hamulce Avid BB7 S Road zapewniają pewne i szybkie zatrzymywanie roweru. I to nawet w trudnych warunkach terenowych czy przy dużych prędkościach na drogach szosowych. Z kolei hamulce BB7 SL Road wyróżniają się lekką konstrukcją oraz precyzyjną regulacją siły hamowania. Zapewnia to świetną kontrolę nad pojazdem oraz komfort jazdy. Obie te opcje są popularne w rowerach szosowych, miejskich i gravelowych dzięki swojej wydajności oraz niskiemu poziomowi konserwacji.
Hamulce rowerowe hydrauliczne
Z kolei firma Shimano oferuje znakomite hamulce rowerowe hydrauliczne, od modeli budżetowych po topowe rozwiązania stosowane w rowerach wyczynowych. To typ hamulców najczęściej spotykany w rowerach MTB, niedawno pojawił się również w rowerach szosowych i miejskich. Ich ogromną przewagą nad innymi rodzajami hamulców rowerowych jest na pewno duża siła hamowania, jak i również modulacja pozwalające na bezpieczne wytracanie prędkości i łatwe kontrolowanie poślizgu koła. Jeżeli poszukujesz niezawodnych hamulców, sprawdź ofertę Shimano. Hamulce hydrauliczne tej marki cieszą się popularnością i są stosowane przez praktycznie wszystkich producentów rowerów. Zapewniają doskonałą kontrolę nad rowerem w deszczu i wydajne hamowanie w każdych warunkach atmosferycznych.
Hamulce tarczowe rowerowe do rowerów miejskich
Hamulce tarczowe w rowerach jeszcze niedawno zarezerwowane głównie dla droższych modeli MTB, stopniowo zaczęły zdobywać popularność także w innych segmentach. Zdominowały on nawet te, w których tradycyjnie dominowały hamulce szczękowe. Rosnąca popularność tego rozwiązania nie jest zaskakująca, biorąc pod uwagę liczne zalety, jakie niesie za sobą ich zastosowanie. W przeciwieństwie bowiem do klasycznych modeli typu V-brake czy Cantilever hamulce tarczowe zachowują swoją skuteczność nawet w trudnych warunkach pogodowych. Istotnym czynnikiem jest tutaj wilgoć, która często obniża efektywność działania modeli szczękowych. Tarczowe za to radzą sobie z tym wyzwaniem znacznie lepiej bez względu na warunki atmosferyczne. Najbardziej zauważalną różnicą jest jednak siła hamowania, kluczowy aspekt dla bezpieczeństwa rowerzysty. Oczywiście siła ta zależy od wybranego typu klocków oraz rozmiaru tarcz. Jednakże w zasadzie każdy zestaw hamulców tarczowych oferuje znacznie większą moc w porównaniu do modeli szczękowych. Między innymi dlatego stają się one coraz popularniejszym rozwiązaniem. Zwykle wybierają je także osoby, kupujące nowy jednoślad.
Jak działa hamulec tarczowy w rowerze?
Zasada działania hamulca tarczowego, mimo jego nieco złożonego wyglądu, nie jest w rzeczywistości bardzo skomplikowana. Urządzenie to składa się z czterech podstawowych elementów: klamki, przewodu hamulcowego, zacisku oraz tarczy. Klamka stanowi element, z którym bezpośrednio styka się rowerzysta. Zazwyczaj umieszcza się ją przy kierownicy, a jej naciśnięcie rozpoczyna proces hamowania. Ten ruch powoduje przemieszczenie płynu lub napięcie linki wewnątrz przewodu, w zależności od wybranego typu hamulców. Następnie oddziałuje to na zacisk, który znajduje się przy tarczy i dociska klocki do jej powierzchni. Dzięki temu tworzy się tarcie, które spowalnia prędkość roweru. Hamulce tarczowe cechują się dużym zakresem regulacji i pracują bardzo płynnie, co sprawia, że są idealne do jazdy wyczynowej. Opisana powyżej zasada działania jest dość ogólna, jednak można ją zastosować do każdego rodzaju hamulca tarczowego. Warto bliżej przyjrzeć się dostępnym na rynku wariantom. Jest tak, ponieważ istnieje kilka rodzajów tych mechanizmów. Każdy zaś posiada swoje zalety i wady.