Pełna osłona łańcucha rowerowego chroni napęd przed wodą i kurzem, co zwiększa trwałość łańcucha. Dodatkową zaletą takiej osłony jest to, że znakomicie chroni ona ubranie rowerzysty przed zabrudzeniem smarem z łańcucha. Dlatego ten dodatek jest częstym elementem wyposażenia rowerów holenderskich i miejskich.
Pełna osłona łańcucha rowerowego
Pełna osłona łańcucha rowerowego to jeden z atrybutów jakie posiadają rowery miejski i rowery rekreacyjne. Osłony łańcucha dzielimy na osłony pełne i otwarte. Pełne osłony łańcucha posiadają rowery holenderskie oraz niektóre modele rowerów miejskich z poza kraju tulipanów. Pełna osłona łańcucha to idealne rozwiązanie do poruszania się rowerem po mieście. Pełna osłona posiada dwie najważniejsze cechy, chroni łańcuch, zębatki i korbę czyli układ napędowy roweru przed warunkami atmosferycznymi, a co za tym idzie wydłuża maksymalnie proces zużywania się części rowerowych. Dodatkowo pozwala użytkownikowi roweru w mieście na jazdę w codziennym ubraniu bez konieczności przebierania się w obcisłą odzież sportową. Mamy pewność, że nasze spodnie, płaszcz czy spódnica nie wkręcą się w łańcuch ani nie zabrudzą. Pełna osłona łańcucha zakładana jest do rowerów miejskich posiadających biegi w tylnej piaście np. Shimano Nexus 3, Nexus 7, Nexus 8 lub Sturmey Archer czy SRAM 3.
Otwarta osłona łańcucha jest dużo częściej spotykana zarówno w rowerach górskich, trekkingowych jak i w rowerach miejskich. Otwartą osłonę łańcucha najczęściej stosuje się w rowerach z przerzutkami zewnętrznymi.
Pełne osłony łańcucha rowerowego
Pełne osłony łańcucha rowerowego to rodzaj ochrony, który całkowicie zakrywa łańcuch i inne komponenty napędu. Wykonuje się je różnych materiałów, takich jak plastik, aluminium lub stal. Zaś do ramy jednośladu mocuje się je za pomocą śrub lub zaczepów. Pełna osłona łańcucha AXA Slicer 24" to dobry przykład. Wykonana z trwałego tworzywa sztucznego ABS daje się łatwo zamontować bez użycia narzędzi. To także szczelna konstrukcja chroniąca mechanizm napęd przed brudem i wodą. Posiada ponadto odblaskowe elementy zapewniające lepszą widoczność w nocy. Poza tym w naszym sklepie internetowym można ją dostać w różnych kolorach. Pełna osłona łańcucha Cortina Finura natomiast została wykonana z aluminium. To lekka i stylowa konstrukcja, która łatwo zamontować za pomocą śrub. Skutecznie chroni mechanizm napędu przed brudem, wodą i pyłem. Świetnie nadaje się przede wszystkim do rowerów miejskich i holenderskich. Zaletami tych akcesoriów są przede wszystkim zabezpieczanie przed zanieczyszczeniami oraz zwiększanie bezpieczeństwa jazdy poprzez ochronę stóp i ubrań przed łańcuchem.
Pełna osłona łańcucha – do jakich rowerów pasuje?
Pełna osłona łańcucha rowerowego coraz częściej staje się po prostu elementem podstawowego wyposażenia jednośladu. Choć zdecydowanie je polecamy, trzeba pamiętać, że nie wszystkie rowery są z nimi kompatybilne. Najczęściej można je spotkać w rowerach miejskich i holenderskich. Pojazdy te posiadają bowiem napęd w tylnej piaście i korbę bez przedniej przerzutki. Także niektóre modele rowerów trekkingowych mogą być kompatybilne z pełnymi osłonami łańcucha, o ile sytuacja z tylną piastą oraz korbą jest taka, jak powyżej. Inaczej jest z rowerami górskimi. Zwykle nie są ono bowiem kompatybilne z takimi zabezpieczeniami ze względu na przednią przerzutkę i łańcuch biegnący po zębatkach na korbie. Pełne osłony łańcucha nadają się głównie do jednośladów posiadających napęd w tylnej piaście, np. Shimano Nexus, Alfine lub Sturmey Archer. Natomiast nie zamontujemy ich w takich, które posiadają napęd na korbie, np. z przednią przerzutką. Pewną rolę może w tej kwestii również odgrywać rozmiar kół oraz rodzaj mocowania. Oczywiście akcesoria te nie są cudownym rozwiązaniem na wszystkie problemy. Nadal należy regularnie czyścić i smarować łańcuch, aby zapewnić jego prawidłowe działanie.