Wygodne siodełko rowerowe do roweru miejskiego Selle Royal, San Marco
Siodełko rowerowe jest jedną z ważniejszych części w rowerze odpowiedzialnych bezpośrednio za wygodę podczas jazdy.
Siodełko w rowerze jest jednym z trzech punków oparcia podczas jazdy, zaraz po chwytach na kierownicy i pedałach. Za wygodę zajmowaną za kierownicą roweru odpowiada materiał z jakiego siodełko jest wykonane, jakie ma wypełnienie oraz jego kształt. Rozróżniamy więc siodełka piankowe, żelowe, szerokie, miękkie i twarde, damskie, męskie i dla dzieci. Dobór odpowiedniego siodełka na rower jest kwestią mocno indywidualną z uwagi na różną budowę anatomiczną każdego z nas. Ogólnie jednak przyjmuje się, że dla mężczyzn siodełko powinno być dłuższe ale węższe, dla kobiet z kolei szersze, ale krótsze. Mitem jest też teza, że im bardziej miękkie siodło, tym jest bardziej wygodne – czasem bywa zupełnie odwrotnie. W ofercie naszego sklepu znajdziecie stylowe i wygodne siodełka do rowerów miejskich, siodła trekkingowe pozwalające na przejechanie długich dystansów, siodełka rowerowe typowo sportowe przeznaczone do rowerów górskich i szosowych. Dla mężczyzn posiadamy duży wybór siodełek z wycięciem, które powoduje mniejszy ucisk na prostatę. Mamy największy wybór siodełek włoskiej firmy
Selle Royal, która jest na rynku rowerowym od 1956 roku, nieprzerwanie produkując najlepszej klasy siodełka do rowerów. Firma stale się rozrasta, od 1997 roku przejmując kolejne firmy produkujące siodełka, jak Fizik,
Brooks England, CrankBrother. Aktualnie firma Selle Royal jest największym producentem siodełek na świecie; siodełka tej włoskiej firmy znajdziecie m.in. w rowerach takich marek, jak
Batavus, Sparta czy
Gazelle. Oprócz siodełek Selle Royal posiadamy w ofercie siodełka firmy San Marco,
Ergon i
Terry. Pozycje zajmowane na rowerze można rozróżnić w następujący sposób, w zależności od geometrii ramy i przeznaczenia roweru.
Jak poprawnie ustawić siodełko rowerowe?
Oprócz prawidłowego ustawienia wysokości siodełka, ważne jest również odpowiednie ustawienie kąta siodełka (góra – dół). Zbyt wysoko ustawiony nosek siodła będzie powodował nieprzyjemny ucisk krocza, a zbyt nisko będzie powodował zsuwanie się z siodełka do przodu; dlatego też zaleca się ustawienie siodełka w poziomie.
Jak poprawnie ustawić wysokość siodełka w rowerze?
Siodełko w rowerze nie powinno być ustawione za wysoko, ani za nisko. Zbyt nisko ustawione siodełko powoduje nadmierne obciążenie kolan i małą wydajność pedałowania, natomiast zbyt wysoko ustawione siodełko rowerowe może również powodować mikrourazy w stawie kolanowym, a ponadto jest niebezpieczne w momencie, kiedy nagle musimy zejść z roweru. By najprościej ustawić siodełko, jeżeli nie jest się zawodowcem, można przyjąć zasadę, że powinno być ono na wysokości naszego biodra. Ustawienie takie powoduje, że efektywność pedałowania będzie na wysokim poziomie, a dodatkowo pozwoli podeprzeć się końcówkami palców na postoju np. na światłach. Pamiętać również należy o tym, że pedałujemy śródstopiem, a nie piętą.
Siodełko rowerowe do roweru miejskiego, męskie i damskie modele
Dobre siodełko rowerowe do roweru miejskiego jest istotne dla komfortu jazdy. Odpowiednio dobrane zapobiega bólowi i zapewnienia optymalne wsparcia dla siedzenia przez dłuższy czas. Istnieje wiele czynników, na które warto zwrócić uwagę przy jego wyborze. Po pierwsze, ważna jest szerokość. W rowerze miejskim należy zapewnić wsparcie dla kości siedzących, ale nie zbyt duże, aby umożliwić swobodę ruchu ud. Ze względu na wyprostowaną i zrelaksowaną postawę jaką oferuje geometria większości rowerów użytkowych, służących do jazdy po mieście zbyt wąski model może prowadzić do ucisku tkanek miękkich i prowokować dyskomfort. Kształt to kolejny istotny czynnik, który należy wziąć pod uwagę. Siodełko do roweru miejskiego powinno mieć grubszy profil i lekko zaokrąglony kształt, dostosowany do anatomicznych krzywizn ciała. Ważne jest, aby znaleźć wariant, który zapewnia odpowiednie podparcie dla kości siedzących oraz minimalizuje ucisk na delikatne obszary. Również materiał ma tu spore znaczenie. Siodełka rowerowe mogą być wykonane z różnych materiałów, takich jak skóra, tworzywo sztuczne, żel czy pianka. Każdy z tych materiałów ma swoje własne właściwości, a wybór zależy od preferencji i oczekiwań rowerzysty. Dodatkowo zwróćmy uwagę na system amortyzacji. Niektóre odmiany posiadają wkładki żelowe lub elastomerowe, które absorbują wstrząsy i zapewniają większy komfort jazdy, szczególnie na nierównościach terenu. Topowe siodełka do rowerów miejskich oferowane przez firmę Brooks wykonane są ze skóry a ich stelaż oparty jest o stalowe sprężyny. Wygląd w stylu retro może być mylący, to bardzo wygodne i cenione przez rowerzystów siodła.
Jakie siodełko do roweru miejskiego na długie trasy?
Wybór odpowiedniego siodełka do roweru miejskiego na długie trasy jest kluczowy dla komfortu i wygody podczas jazdy. Warto zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, aby znaleźć wariant, który zapewni optymalne wsparcie i zmniejszy ryzyko bólu. W tym przypadku również trzeba zwrócić uwagę na szerokość. Szerszy model bowiem lepiej rozłoży ciężar ciała i zminimalizuje ucisk na delikatne obszary. W czasie długotrwałej jazdy jest to szczególnie ważne. Poza tym siodełka do rowerów rekreacyjnych z ergonomicznym kształtem, które dopasowuje się do anatomicznych krzywizn ciała, są popularne na długich trasach. Takie odmiany zwykle posiadają wgłębienie lub wycięcie w środkowej części, które zmniejsza ucisk na okolicę miednicy i zapobiega dyskomfortowi. Dodatkowe znaczenie ma także amortyzacja. Siodełka rowerowe z systemem amortyzacji opartym o żelowe wkładki lub elastomery, mogą pomóc w redukcji wibracji i wstrząsów. Te bowiem podczas długotrwałej jazdy po nierównym terenie mogą być uciążliwe. Na długie trasy wybierzmy również wersje z miękką wyściółką lub z żelową warstwą. Mogą one bowiem zapewnić dodatkowy komfort. Jednak warto pamiętać, że zbyt miękkie siodełko do roweru może prowadzić do zbytniego zatapiania się ciała i niekorzystnie wpływać na wydajność pedałowania.
Jakie są rodzaje siodełek rowerowych?
Istnieje kilka rodzajów siodełek rowerowych, które są dostosowane do różnych typów jazdy i preferencji rowerzystów. Modele szosowe na przykład mają zwykle wąski profil, jest to wymuszone kilkoma czynnikami. Rowery takie wymuszają pochyloną, aerodynamiczną pozycję za kierownicą. Żeby osiągnąć potrzebne są również odpowiednie siodełka. Wąskie siodełko rowerowe pozwala na większą swobodę ruchu ud w pochyleniu podczas dynamicznej jazdy na takim rowerze. Są także lekkie, wytrzymałe i zapewniają wsparcie dla jadących, którzy preferują wysoką kadencję, czyli szybkie obroty korbą. Siodełka górskie są z kolei szerokie i mają bardziej zaokrąglony kształt. Projektuje się je tak, aby zapewnić większe wsparcie i komfort podczas jazdy w trudnym terenie. Często posiadają dodatkowe wzmocnienia i systemy amortyzacji, aby absorbować wstrząsy i wibracje. Siodełka trekkingowe lub miejskie są natomiast bardziej komfortowe i mają bardziej okrąglejszy kształt. Często posiadają grubsze wyściółki i systemy amortyzacji, które zapewniają wygodę podczas długotrwałej jazdy miejskiej lub rekreacyjnej. Osobny temat stanowią też siodełka damskie. Te projektuje się z uwzględnieniem anatomicznych różnic w budowie ciała kobiet. Mają szerszą część tylną i krótszy nos, aby zapewnić odpowiednie wsparcie i komfort. Ponadto wśród tych akcesoriów można spotkać różne modele i konstrukcje, które oferują różne poziomy wygody, wyściółki, systemy amortyzacji i technologie dopasowania.