Oferujemy szprychy rowerowe od takich firm jak Sapim, Alpina i DT Swiss.
Szprychy rowerowe.
Szprychy rowerowe to małe lecz podstawowe elementy prawie każdego koła rowerowego.
Prawidłowo wycentrowane koło ze szprychami markowych producentów
SAPIM,
Alpina czy
DT Swiss jest w stanie zwiększyć wytrzymałość każdej obręczy. W naszej ofercie znajdują się wszystkie dostępne na światowym rynku rowerowym szprychy o grubościach 2.0 / 2.33 i najgrubsze szprychy rowerowe 2.60 mm. Najbardziej popularne i najmocniejsze są szprychy wykonane ze stali nierdzewnej, są odporne na korozję i mają zwiększoną wytrzymałość.
Czy mając w rowerzy standardowe szprychy o grubości 2.0 mm mogę założyć grube szprychy 2.33 ?
Niestety, nie zawsze jest to możliwe. Należy przede wszystkim sprawdzić czy średnice otworów w kołnierzu piasty pozwolą na włożenie szprych o średnicy 2,33mm. Dodatkowo również nyple dedykowane do grubszych szprych 2,33mm mają większą średnicę (5mm) i nie zawsze mieszczą się w otworach w obręczy.
W sytuacji, gdy otwory w piaście pozwalają na montaż grubszych szprych, a w obręczy nie, można zastosować nyple belgijskiej firmy Sapim pod szprychę 2,33mm, ale ze średnicą zewnętrzną 4mm.
Czy nyple od szprychy mają różne długości i średnice ?
Tak, występują różne długości i średnice nypli. Standardowo do szprych o średnicy 2mm dedykowane są szprychy z zewnętrzną średnicą 4mm, a do grubszych 2,33mm (2,34mm) nyple ze średnicą 5mm. Poprzez zastosowanie tzw. nypla przelotowego można użyć grubszych szprych do obręczy z mniejszym otworem pod nyple.
W jakim celu stosuje się podkładkę pod nypel szprychy ?
Podkładkę pod nypel stosuje się w sytuacji, gdy otwór w obręczy jest większy niż średnica zewnętrzna nypla (np. otwór w obręczy ma 5,5mm, a średnica zewnętrzna nypla, to 4mm). Podkładka taka pozwala na bezpieczne oparcie łebka nypla w obręczy.
W czym są lepsze szprychy ze stali nierdzewnej od szprych ze zwykłej stali ?
Przede wszystkim, jak sama nazwa wskazuje szprychy ze stali nierdzewnej są odporne na korozję. Dodatkowo wykonane są z gatunkowych stali, które swoim właściwością bardzo dobrze pracują na rozciąganie i ściskanie.
Jak obliczyć prawidłową długość szprych ?
Aby obliczyć prawidłową długość szprych, które chcemy zamontować budując koło rowerowe, najlepiej jest skorzystać z kalkulatora długości szprych, których dzięki specjalnemu algorytmowi wskaże nam prawidłową długość szprychy dla konkretnych parametrów obręczy, piasty i wybranych szprych.
Kalkulator długości szprych znjadziesz TUTAJ https://www.rowerystylowe.pl/kalkulator-dlugosci-szprych
Do czego są szprychy w rowerze?
Szprychy rowerowe pełnią podstawową rolę w konstrukcji kół, zapewniając ich wytrzymałość, stabilność oraz odpowiednią elastyczność. Są to cienkie metalowe pręty, które łączą piastę (centralną część koła) z obręczą, tworząc rodzaj sieci. Ta zaś równomiernie rozkłada obciążenia podczas jazdy. Głównym zadaniem tych elementów jest przenoszenie sił, które powstają podczas pedałowania, hamowania, a także pokonywania nierówności terenu. Dzięki temu koło zachowuje odpowiednią formę, a rowerzysta może liczyć na płynną jazdę. Szprychy rowerowe pomagają również utrzymać obręcz w idealnym kształcie, zapobiegając jej deformacji pod wpływem ciężaru rowerzysty czy uderzeń. Dobrze napięte, zapewniają one odpowiednią sztywność kół, co wpływa na efektywność przenoszenia siły z pedałów na napęd roweru. A także ma wpływ na stabilność i komfort jazdy, zwłaszcza na nierównym terenie. Zbyt luźne lub uszkodzone mogą natomiast prowadzić do tak zwanego bicia koła, czyli deformacji obręczy. Znacznie obniża to komfort jazdy i może być niebezpieczne. Szprychy rowerowe, mimo że wydają się delikatne, są bardzo wytrzymałe. Zaś dzięki swojej liczbie (zwykle 28-36 na jedno koło) potrafią przenosić duże obciążenia, zapewniając jednocześnie lekkość konstrukcji.
Jak wybrać szprychy rowerowe?
Wybór odpowiednich szprych do roweru zależy od kilku kluczowych czynników, takich jak rodzaj roweru, styl jazdy, waga rowerzysty oraz materiał, z jakiego są one wykonane. Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na ich długość szprych. Tę determinują rozmiar koła, rodzaj piasty oraz obręczy. Dokładne zmierzenie tej długości jest bardzo ważne, ponieważ zbyt krótkie lub zbyt długie szprychy do roweru mogą wpłynąć na stabilność i wytrzymałość koła. Do tego celu można skorzystać z kalkulatorów online, które pomagają obliczyć odpowiednią długość na podstawie wymiarów piasty i obręczy. Materiał to kolejny istotny element. Najczęściej spotyka się szprychy stalowe, które są wytrzymałe i stosunkowo tanie. Wersje natomiast ze stali nierdzewnej są bardziej odporne na korozję i trwalsze. Sprawia to, że są one popularnym wyborem zarówno w rowerach szosowych, jak i górskich. Dla bardziej zaawansowanych rowerzystów, którzy szukają maksymalnej redukcji wagi, dostępne są typy wykonane z aluminium lub włókna węglowego. Są one jednak droższe i mniej elastyczne, co może wpływać na ich wytrzymałość w ekstremalnych warunkach. Grubość również ma znaczenie. Standardowe szprychy mają średnicę 2 mm, co jest wystarczające dla większości użytkowników. Jednak dla rowerzystów cięższych wagowo lub jeżdżących w trudnym terenie, lepszym wyborem mogą być grubsze (np. 2,3 mm) albo podwójnie cieniowane (grubsze na końcach i cieńsze w środku). Te ostatnie łączą w sobie wytrzymałość z redukcją wagi. Ilość szprych w kole to kolejny aspekt, który należy wziąć pod uwagę. Typowe koła mają ich 32 lub 36. Zapewnia to odpowiednią wytrzymałość na obciążenia. Natomiast rowerzyści jeżdżący w terenie górzystym lub z dużymi obciążeniami mogą zdecydować się na koła z większą liczbą. Kolarze szosowi natomiast często wybierają mniejszą liczbę, aby zredukować opory powietrza i wagę. Na końcu warto zwrócić uwagę na jakość wykonania samych szprych oraz nypelków, które je mocują. Dobrze wykonane nyple, najlepiej z mosiądzu, zapewniają lepszą wytrzymałość i mniejsze ryzyko poluzowania. Regularna konserwacja i właściwy montaż bardzo istotne dla długowieczności kół i komfortu jazdy.