Liczba produktów: 200
Planetarne piasty Shimano Nexus 3,7 i 8 biegowe są popularne w rowerach miejskich i holenderskich. Mają mnóstwo zalet, są trwałe i nie wymagają częstej konserwacji i regulacjii.
Piasty rowerowe są jednym z ważniejszych elementów układu napędowego roweru. Piasta umożliwia swobodny obrót koła rowerowego na łożyskach zamontowanych wewnątrz piasty. Piasta montowana jest poprzez skręcenie śrub na hakach ramy rowerowej. Piasty wyposażone są w dodatkowe możliwości eliminujące dodatkowy osprzęt montowany na rowerze.
Klasyczne piasty rowerowe składają się jedynie z obudowy oraz wnętrza, które stanowią łożyska. Bo obu stronach wystaje oś piasty wraz z nagwintowanymi końcami. Piasta montowana jest poprzez skręcenie śrub, które powodują zablokowanie piasty w ramie lub widelcu. Istnieją również piasty zapinane za pomocą systemu Quick Release. System zapewnia łatwy montaż oraz demontaż – do odkręcenia piasty nie jest konieczne użycie narzędzi taki jak klucze. Quick Release pozwala na okręcenie (i dokręcenie) zacisku piasty ręką, oraz zabezpieczenie jej poprzez zagięcie zawleczki.
Tylne piasty rowerowe umożliwiają montaż kasety lub wolnobiegu. Kaseta jest nasuwana na wieloklin znajdujący się na jednym końcu piasty. Wolnobiegi są starszą konstrukcją, która wymaga gwintowanej części montażowej na piaście.
Rozwiązaniem pozwalającym na zmianę biegów bez konieczności posiadania zewnętrznych przerzutek są piasty ze zintegrowaną wewnętrzna przerzutką. Takie rozwiązania nazywa się piastami planetarnymi. Rowerowe piasty planetarny pozwalają na zmianę przełożenia aż do 8 biegów – wszystko zależne jest od modelu piasty. Znajdujące się wewnątrz przełożenia ograniczają wielkość oraz masę całego zestawu napędowego. Najpopularniejszym modelem piast planetarnych jest szeroko stosowana piasta Shimano Nexus 3 SG-3C41 - hamulec w pedałach. Piasta ta stosowana jest szczególnie często w rowerach miejskich oraz w rowerach holenderskich z uwagi na jej prostą konstrukcję, 3 biegi odpowiednie do miejskich zastosowań. Współczynnik przełożeń w tym modelu to aż 186 procent. Dostępne są również modele wyposażone w 7 biegów oraz 8 biegów, nazwane odpowiednio Shimano Nexus 7 oraz Shimano Nexus 8. Shimano Nexus 7 charakteryzuje się zakresem przełożeń wynoszącym 244 procent. Shimano Nexus 8 posiada zakres przełożeń 307 procent. Piasty te przeznaczone są tylko do zastosowań w tylnym kole, które napędzane jest przełożeniem mocy z pedałów poprzez łańcuch lub pasek. Piasty te występują w zróżnicowanych wariantach, które różnią się między sobą ilością otworów na szprychy oraz całkowitą szerokością osi. Dobór odpowiedniej piasty zależy od ilości otworów na szprychy w obręczy oraz szerokością całkowitą pomiędzy hakami montażowymi na tylnym trójkącie.
Klasyczne przednie piasty mogą zostać zastąpione przez piasty, które wyposażone są w dynamo, którego zadaniem jest generowanie prądu, który służy do zasilania oświetlenia rowerowego. Zaletą tego rozwiązania są duże niższe opory toczenia – prądnica znajdująca się wewnątrz piasty jest dość precyzyjnym mechanizmem, który jest zdecydowanie bardziej zaawansowany niż zewnętrzne dynamo lub prądnica montowana na widelcu. Dzięki wewnętrznemu mechanizmowi koło obraca się lekko, a praca piasty jest bardzo cicha. Dynama wewnętrzne są szczelnie zamknięte w obudowie – dzięki temu dynamo jest odporne na szkodliwe działanie wilgoci, pyłu, mrozu lub śniegu. Piasty ze zintegrowaną prądnicą przeznaczone są zarówno do hamulców szczękowych oraz V-Brake, a także do hamulców tarczowych. Kontrukcja dynama przeznaczona do hamulców tarczowych posiada system montażu tarczy Center-Lock. Polecanym modelem jest Shimano Sport DH-3N72 na szybkozamykacz, jest dynamem generującym prąd o natężeniu 6V oraz 3W. Piasta ta może być użyta wraz z obręczami 32 lub 36 otworów. Tego typu piasta przeznaczona jest do wykorzystania wraz z hamulcami typu V-Brake. Szerokość montażowa wynosi 100 mm. Piasta posiada szybkozamykacz w miejscu klasycznych nakrętek – dzięki temu koło można bardzo szybko ściągnąć lub założyć bez potrzeby posiadania jakichkolwiek narzędzi. Do rowerów wyposażonych w hamulce tarczowe przeznaczona jest dynamo w piaście Shimano Alfine DH-S700-L, która posiada system montażowy Center-Lock. Szerokość montażowa to również 100 mm oraz przeznaczona jest do obręczy z 32 otworami. Prądnica generuje prąd o mocy 6V oraz 1,5 W.
Manetki zmiany biegów przeznaczone są do piast z biegami znajdującymi się wewnątrz oraz z przerzutkami wewnętrznymi. Manetki zazwyczaj przeznaczone do montażu po prawej stronie kierownicy rowerowej. Manetki zazwyczaj są „systemowe” – zależnie od producenta, od którego posiada się przerzutki, należy zastosować manetkę tego samego producenta. Zapewnia to brak problemów oraz pełną kompatybilność pomiędzy układem zmiany biegów, a manetką. Nasz sklep w swoim asortymencie posiada zarówno nowsze rozwiązania stosowane w nowych rowerach oraz klasyczne manetki stosowane w klasycznych, miejskich lub holenderskich rowerach. Przykładem może być Przełącznik biegów Sturmey Archer 3 SLS3C pomoże fanatykom lub posiadaczom starszych układów napędowych na wymianę zniszczonego elementu lub przywrócenie go do klasycznego wyglądu. Dzięki temu posiadając dość stary rower możliwy jest jego pełny remont wraz ze zmianą takich detali jak manetka lub przełącznik przerzutek.
Części zamienne do piast pozwalają na pełną renowacje fabrycznie montowanej piasty. Zarówno możliwy jest zakup elementów znajdujących się wewnątrz piasty jaki i elementów manetek. Wielu części nie można zazwyczaj wymienić lub nie opłaca się to – w takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest zakup nowej piasty. W momencie połamania się plastików będących osłonami manetki, gdy rower upadnie lub ulegnie jakiemuś wypadkowi. Pozwala na utrzymaniu roweru w dobrym stanie bez konieczności wymiany całej manetki lub przełącznika zmiany biegów.