Łańcuchy rowerowe 9 rzędowe KMC i Shimano do rowerów miejskich i turystycznych. To wytrzymałe łańcuchy do napędów zapewniających szeroki zakres przełożeń, świetnie sprawdzających się w rowerach użytkowych.
Łańcuchy 9 rzędowe
Łańcuchy 9 rzędowe Shimano, to łańcuchy przeznaczone do najszerzej obecnie stosowanych napędów rowerowych z kasetą 9 rzędową. To obok nowszych napędów 10-,11- i 12 rzędowych nadal jedne z najpopularniejszych napędów w rowerach. Nadal dominują one w rowerach miejskich i turystycznych gdzie w połączeniu z 3 rzędową korba oferują najszerszy zakres przełożeń. Są to bowiem rowery, w których istotną rolę odgrywa duża liczba przełożeń. Pozwala ona jednocześnie szybko pokonywać duże odcinki drogi, jak i pozwala na jazdę po wymagających nawierzchniach. Poza tym oferują one świetną kombinację wytrzymałości, precyzji i płynności zmiany biegów. Taki łańcuch rowerowy KMC X9 jest znanym i cenionym modelem w tej kategorii. Wykonano go z dobrej klasy materiałów, a do tego cechuje się on trwałością i odpornością na korozję. Technologia X-Bridge w nim zastosowana zapewnia szybszą i bardziej precyzyjną zmianę biegów. To zaś przekłada się na płynną i efektywną jazdę. Dzięki łatwemu systemowi montażu i demontażu jego konserwacja jest także prosta i wygodna, co czyni go optymalnym wyborem dla wymagających rowerzystów. Natomiast łańcuch do rowerów elektrycznych XLC CC-C17 to specjalistyczny produkt zaprojektowany z myślą o wymaganiach jednośladów zasilanych prądem. Ze względu na dodatkowe obciążenia generowane przez silnik produkt ten charakteryzuje się solidną wytrzymałością i odpornością na rozciąganie. Wykonano go ponadto ze wzmocnionej stali, co zapewnia długotrwałą wydajność i niezawodność w trudnych warunkach. Dodatkowe powłoki ochronne zwiększają również jego odporność na korozję i zużycie. Dzięki temu jest to świetny wybór dla użytkowników e-bike'ów poszukujących niezawodnego i trwałego łańcucha do codziennej eksploatacji.
Łańcuchy 9 rzędowe, charakterystyka i zastosowanie
Łańcuchy 9 rzędowe to typy przeznaczone do napędów z 9-rzędowymi kasetami. Charakteryzują się one szeregiem specjalistycznych parametrów. Przede wszystkim należy do nich szerokość, która w ich przypadku wynosi 11/128 cala (około 2,8 mm), czyli są węższe od starszych systemów napędowych. Wąska konstrukcja pozwala bowiem na bardziej precyzyjną zmianę biegów i zmniejsza tarcie. Poza tym typowy łańcuch 9-rzędowy ma 116 ogniw. Można jednak znaleźć modele o dłuższej lub krótszej długości do rowerów o nietypowych geometriach. Muszą one także pozostawać kompatybilne z 9-rzędowymi kasetami i przerzutkami. Nie można ich stosować z kasetami o większej lub mniejszej liczbie rzędów, łańcuchy 9 rzędowe nie pasują do napędów 8 rzędowych ani 10 i 11 rzędowych. Wykonuje się je za to zazwyczaj ze stali niklowanej lub chromowanej. Zdarzają się jednak także modele wykonane z innych materiałów, takich jak tytan lub węglik wolframu. Materiał wykonania znacznie wpływa bowiem na wagę, wytrzymałość i odporność na zużycie. Dlatego też łańcuchy 9-rzędowe są popularne wśród rowerzystów szosowych i górskich, którzy cenią precyzyjną zmianę biegów i niską wagę. Stosuje się je również w niektórych rowerach turystycznych i hybrydowych.
Łańcuchy 9-rzędowe, zalety i wady
Łańcuchy 9-rzędowe to popularny wybór dla rowerzystów szosowych i górskich, którzy cenią precyzyjną zmianę biegów i niską wagę. Posiadają one szereg zalet, ale również pewne wady, które należy wziąć pod uwagę przed zakupem. Do tych pierwszych z pewnością należy precyzyjna zmiana biegów. Wąska bowiem ich konstrukcja pozwala na płynną i dokładną zmianę przełożeń nawet pod dużym obciążeniem. Ważna jest także niska waga. Łańcuchy 9-rzędowe są lżejsze niż wersje do starszych systemów napędowych, co może mieć pozytywny wpływ na osiągi roweru. Nie bez znaczenia jest ponadto duża wytrzymałość. Zwykle wykonuje się je bowiem z dobrej jakości materiałów. Dzięki temu są one w stanie wytrzymać duże obciążenia i zapewniają długą żywotność. Poza tym na rynku istnieje szeroki ich wybór. Łańcuchy 9-rzędowe są jednak niestety droższe niż te w starszych systemach. Poza tym wąska konstrukcja może być bardziej podatna na zużycie, zwłaszcza w trudnych warunkach terenowych. Konieczne jest także stosowanie do nich 9-rzędowej kasety i przerzutek.