Łańcuchy 10 rzędowe to standardowy typ stosowany w rowerach szosowych i górskich z napędami o 10 biegach. Wyróżniają się one wąską konstrukcją i precyzyjnym wykonaniem, co zapewnia płynną zmianę przekładni i dobrą wydajność. Cenionym modelem jest z pewnością łańcuch rowerowy KMC DLC 10. Kojarzy się on głównie z dużą wytrzymałością oraz niską wagą. To zaś czyni go optymalnym wyborem dla wymagających kolarzy. Wykonany z dobrej klasy stali i pokryty powłoką DLC (Diamond-Like Carbon), cechuje się on ponadto znakomitą odpornością na ścieranie oraz minimalnym tarciem. To zaś przekłada się na lepszą wydajność i dłuższą żywotność napędu. Dodatkowo – jego stylowy wygląd i różnorodność kolorystyczna pozwalają na spersonalizowanie roweru zgodnie z gustem użytkownika. Natomiast łańcuch do rowerów elektrycznych KMC E10 EPT to model zaprojektowany specjalnie z myślą o elektrykach. Technologia EPT (EcoProTeQ) zapewnia mu skuteczną ochronę przed korozją. A to jest szczególnie ważne w kontekście większych obciążeń, na jakie narażone są napędy e-rowerów. Model ten wyróżnia się także wzmocnioną konstrukcją, która jest w stanie wytrzymać większe momenty obrotowe generowane przez silniki elektryczne.
Łańcuchy 10 rzędowe, charakterystyka
Łańcuchy 10-rzędowe to standardowe typy stosowane w jednośladach z napędami o 10 biegach. Ich szerokość wynosi zwykle 11/128 cala (około 2,8 mm). Oznacza to, że jest węższa niż w starszych modelach i zapewnia lepszą współpracę z kasetami 10-rzędowymi. Typowo posiadają one także 116 ogniw, ale dostępne są również modele krótsze i dłuższe. Kompatybilne są one jedynie z 10-rzędowymi kasetami i przerzutkami. Natomiast wykonuje się je zazwyczaj ze stali niklowanej lub chromowanej. Na rynku można ponadto spotkać odmiany z tytanu lub węglika wolframu. Do ich niewątpliwych zalet należą między innymi niska waga, wysoka wytrzymałość oraz dość szeroki wybór modeli. Wadę stanowi niestety wyższa cena niż w przypadku wersji do starszych systemów oraz większa podatność na zużycie. Ze względu na rozciąganie się ogniw jest to element najszybciej zużywający się całego systemu. Poza tym nawet wtedy, kiedy się lekko odkształci, może zniszczyć podczas jazdy korbę i kasetę. To już są znacznie droższe części. Dlatego też, aby zapobiec takiej sytuacji, należy regularnie monitorować stan łańcucha i niezwłocznie wymieniać go w przypadku nadmiernego rozciągnięcia.
Łańcuchy 10 rzędowe, do jakich rowerów się je stosuje?
Łańcuchy 10-rzędowe znajdują zastosowanie w różnorodnych typach rowerów. Mogą to być zarówno modele szosowe, jak i górskie. Coraz częściej można je także spotkać w jednośladach elektrycznych. W szosowych takie napędy są popularnym wyborem wśród średnio zaawansowanych i zaawansowanych kolarzy. Szczególnie często wybierają je ci, którzy cenią sobie precyzję zmiany biegów oraz płynność jazdy. Dzięki odpowiedniemu rozłożeniu przełożeń umożliwiają one bowiem efektywne pokonywanie długich dystansów oraz wspinanie się na strome podjazdy. W rowerach górskich z kolei łańcuchy 10-rzędowe są również szeroko stosowane ze względu na ich wytrzymałość i zdolność do pracy w trudnych warunkach terenowych. Pozwalają między innymi na szybkie i niezawodne przełączanie biegów. A to jest bardzo ważne podczas jazdy po zróżnicowanym terenie. Dzięki nim rowerzyści mogą lepiej dostosować się do zmiennych warunków na szlaku, niezależnie od tego, czy poruszają się po stromych zboczach, błotnistych ścieżkach czy kamienistych zjazdach. Ponadto łańcuchy 10-rzędowe stają się coraz bardziej popularne w rowerach elektrycznych, gdzie wymagana jest dodatkowa wytrzymałość i niezawodność ze względu na większe obciążenia napędu. Dzięki swojej konstrukcji są w stanie wytrzymać dodatkowe siły generowane przez silniki elektryczne, co przekłada się na dłuższą żywotność i lepszą wydajność roweru.