Pancerz przerzutki chroni linkę do przerzutki przed zabrudzeniem. Ma to ogromny wpływ na jakość zmiany biegów i precyzję działania napędu w rowerze.
Pancerz przerzutki
Znajdziecie tu pancerze przerzutki oraz gumowe osłony na pancerze chroniące ramę przed zarysowaniami czy przetarciami. Przede wszystkim jednak znajdziecie tutaj różnorodne, kolorowe pancerze hamulcowe i przerzutki, dzięki którym jeszcze bardziej można wyróżnić czy spersonalizować swój rower. Przy wyborze odpowiednich dla siebie pancerzy warto też pamiętać, że przerzutki najczęściej mają oplot wzdłużny i średnicę 4mm, a hamulcowe oplot spiralny i średnicę 5mm.
Czym się różnią pancerze do przerzutek do tych przeznaczonych do hamulców?
Pancerze rowerowe do hamulców i przerzutek różnią się przede wszystkim wewnętrznym oplotem. W celu lepszego prowadzenia linki i zapewnienia jej pślizgu, pancerze przerzutki mają oplot wzdłużny, a hamulcowe spiralny.
Nie bez znaczenia jest też średnica wewnętrzna pancerzy; najczęściej pancerz przerzutki ma średnicę wewnętrzną 4mm, a hamulcowy 5mm.
Jaką długość pancerza powinienem wybrać ?
Długość pancerza powinna być dobrana w taki sposób, żeby pancerz nie był za krótki, ani za długi. Za krótki pancerz będzie powodował niewłaściwą pracę przerzutki/ hamulca, dodatkowo może powodować otarcia na ramie (np. przy skręcie kierownicy), z kolei za długi może prowadzić linkę pod złym kątem, co również skutkuje niewłaściwą pracą hamulca/ przerzutki, jak i również powoduje niebezpieczeństwo zahaczenia o przeszkodę.
Czy muszę kupić zakończenia pancerza podczas jego wymiany ?
Tak, żeby pancerz dobrze osadził się w klamce hamulca/ manetce przerzutki i w przelotce ramy, musi być odpowidnio zakończony. Dodatkowo zakończenie pancerze jest istotnym elementem wpływającym na regulację oraz pracę hamulca/ przerzutki. Wpływa też na żywotność pancerza, który dzięki zakończeniom nie strzępi się.
Kolorowe pancerze rowerowe - czy kolor wpływa na jakość ?
Nie, kolor pancerza nie ma wpływu na jakość ślizgu linki i pracę hamulca/ przerzutki. Kolorowy pancerz wpływa ozdobnie na rower i jego design, pozwala jeszcze bardziej spersonalizować posiadany rower.
Po co pancerz przerzutki do roweru miejskiego?
Pancerz przerzutki, choć często niedoceniany, pełni bardzo istotną rolę. To elastyczna osłona, która chroni linkę przerzutki przed uszkodzeniami mechanicznymi, wilgocią, brudem i innymi czynnikami zewnętrznymi. Jakie korzyści daje jego stosowanie? Przede wszystkim przedłuża on żywotność elementu, który ochrania. Dzięki pancerzowi linka jest mniej narażona na tarcie o ramę czy inne elementy roweru. Poza tym zabezpieczanie przed zanieczyszczeniami pozwala na płynniejszą pracę przerzutki lub hamulca. Zanieczyszczenia bowiem mogłyby utrudniać jej przesuwanie się wewnątrz. Dzięki temu przerzutka zmienia biegi płynnie, a hamulce działają skutecznie. Ważna jest także ochrona przed korozją. Pancerz chroni linkę także przed wilgocią i solą drogową, co zapobiega jej korozji. Zwłaszcza w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Do tego wszystkiego dochodzi także sama estetyka. Akcesoria te można kupić w różnych kolorach. Pozwala to dopasować je do kolorystyki naszego roweru i nadać mu bardziej indywidualny charakter. W przypadku jednośladów miejskich, używanych w takich warunkach, akcesorium takie sprawdza się po prostu świetnie.
Czym ciąć pancerz rowerowy?
Do cięcia pancerzy rowerowych najlepiej używać narzędzi specjalnie do tego przeznaczonych. Dzięki nim wykonamy precyzyjne cięcie, które nie uszkodzi linki i zapewni prawidłowe funkcjonowanie przerzutki lub hamulca. Optymalnym wyborem będą tutaj dedykowane obcinaczki. Są to specjalistyczne narzędzia, które posiadają ostrza zaprojektowane do cięcia zarówno linek, jak i pancerzy. Dzięki nim uzyskamy czysty i równy przekrój, co ułatwi montaż końcówek. Obcinaczki te są dostępne w różnych cenach i jakości, warto zainwestować w model renomowanej marki, który zapewni długotrwałą i bezproblemową pracę. Dlaczego nie warto używać innych narzędzi? Kombinerki, choć mogą wydawać się przydatne, często powodują zgniatanie pancerza, co utrudnia włożenie linki. Nożyce z kolei mogą uszkodzić linkę lub pozostawić nierówne krawędzie, co może prowadzić do problemów z działaniem przerzutki lub hamulca. Natomiast szlifierka kątowa to zbyt agresywne narzędzie, które może łatwo uszkodzić zarówno pancerz, jak i samą linkę. Szczególnie w przypadku modeli miejskich, dość drogich, warto postawić na rozwiązania dedykowane. Ewentualne uszkodzenia części uznanych marek mogą dużo kosztować.