Piasty rowerowe, tylne i przednie
Piasty rowerowe to prawdziwe serce koła jednośladu. Zależy od nich między innymi płynny obrót, rodzaj montowanych hamulców oraz systemu zmiany biegów. A także ogólny komfort jazdy. Klasyczna przednia piasta 100 mm ALU, wykonana z aluminium, to solidny i niezawodny komponent. Zapewnia on płynny obrót przedniego koła. Dzięki swojej konstrukcji oraz materiałowi wykonania charakteryzuje się ponadto lekkością i wytrzymałością. To zaś przekłada się na komfort jazdy i niezawodność w różnych warunkach terenowych. Standardowy rozmiar 100 mm odpowiada większości rowerów, a aluminiowy materiał zapewnia również odporność na korozję, co przedłuża trwałość komponentu. Klasyczna konstrukcja sprawia ponadto, że jest ona kompatybilna z różnymi rodzajami hamulców i systemów mocowań. To zaś czyni ją popularnym wyborem dla rowerów miejskich, trekkingowych i turystycznych. Piasta tylna Shimano Deore FH-T610 - 32/36H to z kolei zaawansowany mechanizm zapewniający płynną i wydajną jazdę rowerową. Zbudowana z wysokiej jakości materiałów oferuje ona niezawodność i trwałość nawet przy intensywnym użytkowaniu. Dzięki specjalnemu projektowi 32/36H 32H charakteryzuje się ona wysoką kompatybilnością z różnymi rodzajami obręczy. Zapewnia także stabilność oraz wytrzymałość na długich trasach. Konstrukcja ta również współpracuje z różnymi rodzajami hamulców, co umożliwia dostosowanie jednośladu do różnych preferencji użytkownika i rodzajów terenu. Element ten to zatem świetny wybór dla rowerów trekkingowych, turystycznych oraz górskich. Zapewnia on bowiem nie tylko wydajność, ale także solidność i trwałość w każdych warunkach.
Jakie są rodzaje piast rowerowych? Oferujemy piasty przednie i tylne
Istnieje wiele rodzajów piast rowerowych. Różnią się one od siebie budową, zastosowaniem i materiałem wykonania.
Ogólnie można podzielić je na:
1. Przednie i tylne piasty rowerowe.
Te pierwsze są zazwyczaj prostsze w konstrukcji i lżejsze, ponieważ nie muszą przenosić napędu. Drugie natomiast są bardziej masywne i muszą wytrzymać większe obciążenia, gdyż oprócz koła przenoszą również napęd z korby na łańcuch.
2. Piasty rowerowe do kół z hamulcami szczękowymi lub tarczowymi.
Elementy te należy dopasować także do różnych typów hamulców. W starszych modelach rowerów stosowano modele szczękowe, które mocuje się bezpośrednio do obręczy koła. Nowoczesne jednoślady częściej wyposaża się w odmiany tarczowe, które oferują lepszą siłę hamowania i modulację.
3. Piasty rowerowe z szybkozamykaczem lub sztywną osią.
Sposób mocowania koła do ramy roweru także może się różnić. Szybkozamykacze są proste w obsłudze i pozwalają na szybkie zdjęcie koła bez użycia narzędzi. Sztywne osie są bardziej wytrzymałe i sztywniejsze. To zaś zapewnia lepsze prowadzenie roweru, szczególnie w wymagających warunkach.
4. Piasty rowerowe planetarne lub do kaset i przerzutki zewnętrznej.
Piasty rowerowe można wyposażyć także w przerzutkę wewnętrzną lub zewnętrzną. Przełożenia wewnętrzne są zamknięte w piaście i zapewniają płynną zmianę biegów, nawet podczas postoju. Zewnętrzne natomiast montuje się na ramie roweru i oferują one szerszy zakres przełożeń.
5. Piasty aluminiowe lub wykonane z innych materiałów.
W zależności od jakości i marki elementy te wytwarza się z różnych materiałów. Może to być aluminium, stal, tytan lub włókno węglowe. Aluminium jest najpopularniejszym materiałem ze względu na niski koszt i lekkość. Stal jest mocniejsza i bardziej wytrzymała, ale też cięższa. Tytan i włókno węglowe są najlżejszymi materiałami, ale również najdroższymi.
Jak wybrać piastę?
Wybór odpowiedniej wersji zależy od typu roweru, stylu jazdy i osobistych preferencji. A także kilku innych czynników. Warto wziąć pod uwagę przede wszystkim typ roweru i styl jazdy. Do roweru miejskiego lub trekkingowego dobrze sprawdzą się piasty z przerzutką wewnętrzną, które są proste w obsłudze i nie wymagają dużej konserwacji. Do roweru górskiego z kolei, w którym najważniejsza jest wytrzymałość i sztywność piasty, dobrym wyborem będą piasty ze sztywną osią i hamulcami tarczowymi. W rowerach szosowych z kolei liczy się przede wszystkim lekkość i aerodynamika. Tutaj zatem dobrym wyborem będą wersje wykonane z włókna węglowego lub lekkiego aluminium. Ważna jest także ilość biegów. Ich liczba bowiem determinuje zakres przełożeń, czyli różnicę między najlżejszym a najcięższym biegiem. W pojazdach miejskich i trekkingowych wystarczy zazwyczaj 3-8 biegów. W górskich i szosowych może być ich 10, 11, a nawet 12. Oczywiście podobnie jak w przypadku reszty osprzętu, konkretna piasta rowerowa koła musi zostać dostosowana również do stylu jazdy i preferencji kolarza. Ci, którym zależy na osiąganiu maksymalnych prędkości, powinni postawić na wersje charakteryzujące się niską masą. Z kolei osoby preferujące jazdę górską powinny się raczej kierować takimi parametrami jak materiał. A także związana z nim wytrzymałość, trwałość i odporność na zabrudzenia. Z kolei rowerzyści miejscy mogą poprzestać na modelach odznaczających się cichą pracą oraz bezproblemową konserwacją.