Liczba produktów: 46
Rower elektryczny miejski Batavus, Sparta, Gazelle, KOGA, Dahon. W dzisiejszych czasach w Europie rower elektryczny nie jest już przeznaczony tylko i wyłącznie dla osób starszych. Stał się miejskim i rekreacyjnym środkiem transportu dla ludzi w każdym wieku.
Rowery elektryczne E-bike cieszą się coraz większą popularnością. Przez rowerzystów takie rowery najczęściej używane są do weekendowej rekreacji, na dojazdy do pracy, na zakupy czy jako środek transportu do poruszania się po mieście zamiast samochodu, motoru czy komunikacji miejskiej. Rowery elektryczne zwiększają komfort jazdy, a przede wszystkim dają możliwość zwiększenia pokonywanych kilometrów podczas jednej wycieczki. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii elektryczne rowery holenderskie są dopracowane w każdym parametrze. Sprawdź jakie to proste ! Ustawiasz w rowerze poziom wspomagania elektrycznego, kręcisz pedałami jak w zwykłym rowerze, a silnik Cię wspomaga, dzięki czemu jeździ się zdecydowanie lżej i bardziej komfortowo nawet w terenie wysokogórskim. Miejskie rowery elektryczne dopuszczone przez Polskie i Europejskie prawo nie mają możliwość jechania bez pedałowania, rowery elektryczne jedynie dodają Ci mocy...Dostępne w sklepach internetowych miejskie rowery elektryczne różnią się konstrukcją, sposób wykorzystania wspomagania elektrycznego i umieszczenia baterii oraz silnika w rowerach różnych marek jest diametralnie różny. Co powoduje, że mają one dość różne parametry użytkowe. Do wyboru mamy 3 miejsca montażu silnika elektrycznego. Zaczynając od silników umieszczonych w przedniej piaście w modelach Batavus Genova E-go, Allegro E-go czy Monaco E-go. Kolejnym miejscem jest silnik umieszczony w tylnej osi osi jak w modelu Sparta SpartaMet ION. Jednak w ostatnim roku prym wiodą rowery elektryczne z silnikiem umieszczonym w korbie BOSCH lub Yamaha.
W tym momencie zasięg rowerów elektrycznych oscyluje w granicach do 140 km. Największym zasięgiem mogą poszczycić się rowery elektryczne z napędem w korbie czyli BOSCH i Yamaha. Jednak liderem pozostaje rower Sparta SpartaMet z zasięgiem do 290 km! Tak duży zasięg rower zawdzięcza dwóm bateriom (jedna umieszczona w ramie roweru, druga na tylnym bagażniku).
Niekwestionowanym liderem z największą mocą silnik wśród rowerów elektrycznych jest Batavus Stream / Razer Yamaha z silnikiem elektrycznym Yamaha o max momencie obrotowym, aż 80 Nm. Można powiedzieć... Demon przyśpieszenia i mocy! Jakby się dobrze postarać możemy zacząć uczestniczyć w wyścigu spod świateł konkurując z niejednym samochodem :)
Na drugim miejscu uplasowały się rowery elektryczne z silnikiem BOSCH Performance Active o mocy 60 Nm np Batavus Milano, Trento czy Sparta E-Speed. Tuż za nim plasuje się podstawowy model silnika elektrycznego BOSCH Active Line z mocą 48 Nm (Batavus Milano Bosch, Batavus Isola Bosch.
Na kolejnych miejscach znajdziemy rowery elektrycznego ze sprawdzonymi już silnikami Sanyo i holenderskiego systemu ION o mocy 22 Nm (Sanyo) i 30 Nm (ION System). Oczywiście moc 22-30 Nm jest w zupełności wystarczająca do sprawnego i komfortowego poruszania się po mieście, lesie czy dłuższej wycieczce rowerowej.
Rower elektryczny miejski, przy pomocy zastosowanego silnika oraz akumulatora jako źródła zasilania, wspomaga rowerzystę w pokonywaniu trasy dostosowując moc przekazywaną na układ napędowy w zależności od prędkości nachylenia terenu. Zasada działania jest prosta – zastosowany komputer, zwany sterownikiem pozwala na wybór trybu jazdy spośród zaprogramowanych ustawień. Dla przykładu sterownik roweru elektrycznego może pozwalać wybrać jeden z trzech trybów: „Wysokiej mocy”, „standardowego” oraz „ekonomicznego”. Po wybraniu trybu „wysokiej mocy” silnik aktywnie wspomaga rowerzystę cały czas podczas pedałowania – pozwala to osiągnąć wysoką prędkość przy swobodnym kręceniu pedałami. Tryb „ekonomiczny” wspomaga rowerzystę tylko w kryzysowych sytuacjach – znaczne przyspieszanie, zmiana nachylenia terenu lub działanie do określonej prędkości. Tryb „normalny” jest połączeniem tych dwóch trybów – wtedy rozkład mocy jest zrównoważony, a wysiłek odczuwalny, jednak nie tak jak na klasycznym rowerze. W parze z wyborem trybu idzie ilość kilometrów jaką jest wstanie przejechać elektryczny rower miejski na jednym ładowaniu. Im bardziej wymagający tryb tym zużycie prądu większe. Waga rowerów elektrycznych w dzisiejszych czasach jest w granicach od 20 do 30 kilogramów – w zależności od rodzaju silnika i baterii. Istnieją dwa najpopularniejsze typy silników stosowanych w rowerach elektrycznych – umiejscowiony centralnie zamiast klasycznej korby oraz znajdujące się w piaście przedniego koła.
Silniki centralne w rowerach elektrycznych to jednostki napędowe, których sporą zaletą jest możliwość umieszczenia przerzutek w tylnej piaście oraz dynama w przedniej. Silnik umiejscowiony centralnie posiada dość dużą masę, jednak dzięki temu, że zamocowany jest dość nisko nie jest to odczuwalne przy utrzymywaniu równowagi. Silnik centralny w rowerze elektrycznym jest również mocniejszy niż te montowane w piastach – wynika to z tego, że ograniczony jest jedynie rozstawem pedałów, reszta wymiarów może być dowolna (w przeciwieństwie do silników w piaście, gdzie jego szerokość oraz średnica musi być dużo mniejsza). Wadą tego rozwiązania jest, niestety, wyższa cena oraz dość duże obciążenie elementów układu napędowego (łańcuch/pasek, zębatki).
Jednostka napędowa w przednim kole jest doskonałym kompromisem pomiędzy ceną a oferowaną mocą. Te silniki są tańsze oraz prostsze w budowie względem centralnego napędu, dlatego finalna cena roweru elektrycznego jest niższa. Te jednostki stosowane są najczęściej w rowerach miejskich. Dla zrównoważenia rozkładu masy dobrym wyborem będą rowery które mają baterię montowaną w okolicach tylnego bagażnika. Napęd na przednie koła niestety nie są pozbawione wad – śliskie oraz mokre nawierzchnie mogą powodować uślizg przy przyspieszaniu. Może zdarzyć się tak, że koło pod wpływem przekazywanej mocy utraci przyczepność, co może niekoniecznie dobrze się skończyć.
Firma Bosch to jeden z największych producentów osprzętu rowerów elektrycznych. W ofercie tego producenta znajdują się silniki centralnego montażu, akumulatory oraz sterowniki. Silniki firmy Bosch dzielą się na 4 kategorie:
• Active Line – seria przeznaczona do rowerów wykorzystywanych w centrach miast. Te jednostki napędowe wspomagają rowerzystę do prędkości 25 km/h. Silnik charakteryzuje się momentem obrotowym wynoszącym 40 Nm – zapewnia to łagodne przyspieszenie.
• Active Line Plus – seria dedykowana do jazdy po mieście oraz terenach podmiejskich. Silnik wspomaga do prędkości 25 km/h, a moment obrotowy wynoszący 50 Nm zapewni sprawne i harmonijne przyspieszenie.
• Performance Line – seria zapewniająca wspomaganie aż do 45 km/h w trybie Speed oraz do 25 km/h w trybie Cruise. Moment obrotowy tego silnika to 63 Nm zapewnia szybki start oraz dobre przyspieszenie w każdej sytuacji, zarówno w mieście jak i na otwartej przestrzeni.
• Performance Line CX – najbardziej zaawansowana seria silników przeznaczona na teren górzysty – zapewnia wsparcie do 25 km/h, jednak moment obrotowy silnika, wynoszący 75 Nm, zapewni doskonałe przyspieszenie przy niskiej kadencji nawet na stromych wzniesieniach.
Każdy sterownik jest kompatybilny z każdym z silników. Podstawowy sterownik, Bosch Purion, pokazuje aktualną prędkość, przebyty dystans, stopień naładowania baterii oraz pozwala na wybór jednego z 5 trybów działania silnika (Turbo, Sport/eMTB, Tour, Eco, Off). Kolejne wersje sterowników do rowerów elektrycznych zostały wzbogacone o np. sterowanie oświetleniem roweru, zaawansowane opcje pomiarów, czy nawet nawigację GPS oraz wyświetlanie powiadomień z telefonu.
Firma Bosch posiada w swojej ofercie baterię o pojemności 300, 400, 500 watów. Baterie posiadają wskaźnik naładowania baterii oraz system zabezpieczający je przed kradzieżą. Bateria o pojemności 500 watów występuje w dwóch wariantach – montowana na bagażnik oraz na ramę. Istnieje możliwość wykorzystania obu i połączenia ich w źródło zasilania o pojemności 1000 watów.
Jednostki napędowe produkowane przez japoński koncern Yamaha również przeznaczone są do montażu w miejscu klasycznej korby rowerowej. Firma ta posiada 3 rodzaje silników:
• PW-X – silnik przeznaczony do sportu oraz eMTB. Posiada on 250W mocy oraz moment obrotowy równy 80 Nm. Silnik wspomaga rowerzystę do 25 km/h. Silnik waży 3,1 kg.
• PWseries SE – silnik przeznaczony do terenów miejskich oraz podmiejskich posiadający moc 250W, moment obrotowy równy 70 Nm oraz wagę 3,5 kg
• PWseries TW – silnik przeznaczony do terenów miejskich posiadający moc 250W, moment obrotowy równy 60 Nm oraz wagę 3,4 kg.
Yamaha produkuje 3 rodzaje sterowników do rowerów elektrycznych: Display A, Display C oraz Display X. Wszystkie trzy są kompatybilne z modelami silników na rok 2019. Sterowniki, poza zmianą trybu pracy silnika i stopniem naładowania akumulatora, oferują funkcje znane z liczników rowerowych, a dodatkowo model Display C oferuje możliwość nawigacji oraz funkcje kompasu i fitness.
Yamaha oferuje baterie do rowerów elektrycznych o pojemności od 400 do 600 Wh o zróżnicowanym systemie montażowym. Waga takich baterii to około 4 kg, a czas ładowania do pełna wynosi około 4 godzin.
Elektryczny rower miejski może mieć różny zasięg w zależności od zastosowanego rodzaju akumulatorów i sterownika. Akumulatory stosowane w rowerach elektrycznych posiadają zróżnicowaną pojemność, która przekłada się na zasięg w kilometrach. Pojemność akumulatora podawana jest w watogodzinach lub amperogodzinach. Akumulatory rowerowe posiadają określoną żywotność, która jest podawana przez producenta. Po określonej liczbie cykli ładowania bateria traci sporą część nominalnej pojemności. Negatywny wpływ na pojemność posiada również niska temperatura – zimne otoczenie sprawia, że bateria szybciej traci prąd. Sterownik w rowerze elektrycznym, montowany na kierownicy, często ma postać wyświetlacza przypominającego licznik rowerowy. Taką funkcję oczywiście też pełni, jednak pozwala także na zmianę trybu wspomagania rowerzysty. Predefiniowane ustawienia pozwalają w szybki sposób dobrać odpowiedni charakter pracy silnika. W momencie wyboru wysokiej wydajności silnika roweru elektrycznego ten w pełni wspomaga rowerzystę powodując, że dystans, na który pozwala naładowanie akumulatora, zmniejszy się. W momencie wyboru ekonomicznego trybu silnik będzie pracował tylko w określonych momentach, w których wykorzystanie mocy jednostki jest konieczne. Im mniej używany jest silnik tym więcej kilometrów akumulator będzie wstanie go wspierać.
Naszym zdaniem najlepszym wyborem będzie elektryczny rower miejski marki Batavus, jednak w zależności od sposobu użytkowania i terenu po jakim będzie się jeździć należy wybrać odpowiedni silnik. Naszą pierwszą propozycją jest Rower elektryczny Batavus Wayz E-go Bosch Active 300Wh, który idealnie nadaje się na jazdę po mieście – silnik o momencie obrotowym 40 Nm oraz akumulatorze o pojemności 300 Wh. Zasięg tego roweru na tym akumulatorze wynosi od 45 do 110 km w zależności wybranego trybu na sterowniku. Dodatkowo, rower został wyposażony w najwyższej jakości podzespoły oraz dodatki takie jak kompletne oświetlenie, bagażnik, ekspandery, nóżkę, osłonę koła tylnego, błotniki oraz blokadę tylnego koła rowerowego AXA Defender.
Kolejnym doskonałym rozwiązaniem do miasta może się okazać Rower elektryczny Batavus Wayz E-go Comfort, który został wyposażony w mocny silnik zintegrowany z przednią piastą koła rowerowego. Moment obrotowy silnika wynosi 25 Nm oraz baterie o pojemności 317 Wh. Silnik wspomaga rowerzystę do prędkości 25 km/h oraz posiada funkcje Walk Assist, która pozwala komfortowo prowadzić rower. Waga całego roweru to jedyne 25,5 kg, co klasyfikuje go do rowerowej „wagi lekkiej”. Tak jak w przypadku poprzedniego roweru dodatkowe akcesoria są takie same, ponieważ jest to ten sam model różniący się jedynie silnikiem i jego umiejscowieniem.
Dla osób chcących podróżować po pagórkowatym terenie oraz drogach gruntowych firma Batavus przygotowała rower wraz z silnikiem Yamaha - Rower elektryczny Batavus Bryte E-go Yamaha. Silnik wspomaga rowerzystę do prędkości 25 km/h lecz robi to z momentem obrotowym równym 80 Nm. W połączeniu z baterią o pojemności blisko 500 Wh silnik daje możliwość długich lub intensywnych wycieczek. Rower został wyposażony także w tylną piastę ze zintegrowaną przerzutką Shimano Nexus 8, hamulce hydrauliczne, amortyzowany przedni widelec system Batavus HeadShock, blokadę tylnego koła, kompletne oświetlenie, bagażnik, ekspandery, nóżkę, osłonę koła tylnego oraz błotniki.
Rowery takie jak Rower elektryczny Batavus Smart GPS CNCTD E-go lub Rower elektryczny Sparta Smart GPS F7E to dwa przykłady wykorzystania systemu GPS w rowerach elektrycznych. Podczas produkcji rowery z tych serii zostały wyposażone w urządzenia nawigacyjne wraz z modułem Bluetooth oraz karty SIM. Należy pobrać dedykowaną aplikacje na swój smartfon i połączyć ją z rowerem na podstawie numeru karty SIM. Aplikacja przez cały czas pokazuje położenie roweru oraz wyśle powiadomienie gdy ktoś będzie próbował ukraść rower lub będzie poruszał się ponad 50 km/h (np. przewożony przez złodzieja samochodem).
Z prawnego punktu widzenia rower elektryczny traktowany jest jak rower jedynie w przypadku posiadania silnika o mocy niższej niż 250W oraz maksymalnej prędkości, do której wspierany jest rowerzysta nie większej niż 25 km/h. W przypadku mocniejszych silników, wyższych prędkości lub silników, które sterowane są za pomocą manetki takie pojazdy traktowane są jako motorowery, które wymagają odpowiednich uprawnień oraz ubezpieczenia OC. Europejskie oraz polskie prawo dotyczy jedynie poruszania się po drogach publicznych, dlatego producenci konstruują jednostki napędowe, które potrafią wspomagać rowerzystę do 25 km/h oraz do 45 km/h – wymaga to odblokowania na sterowniku. Do rowerów posiadających taki system jest Rower elektryczny Batavus Razer Yamaha TURBO 45 km/h oraz rowery które wyposażone są np. w silniki Bosch z serii Performance Line.
Dobór roweru elektrycznego powinien być uzależniony od terenu po jakim chce się na nim jeździć – do miasta nie są potrzebne mocne silniki, jednak w momencie, gdy planuje się jeździć po terenach podmiejskich lub na terenach o licznych wzniesieniach warto zastanowić się nad mocniejszym silnikiem i większą baterią. Doskonałym wyborem może okazać się rower z silnikiem Yamaha z serii PWseries, którego moment obrotowy wynosi aż 80 Nm. Przykładem takiego roweru może być Rower elektryczny Batavus Bryte E-go Yamaha lub Rower elektryczny Batavus Stream Yamaha. Doskonały silnik, wysoka pojemność baterii oraz wysokiej jakości podzespoły zapewnią wygodną i komfortową jazdę w każdych warunkach.