Kierownica rowerowe w rowerach miejskich wyróżniają się konstrukcją. Są zazwyczaj szersze i bardziej gięte do tyłu, to przekłada się na wygodę jazdy rowerem użytkowym. Dobrze dobrana kierownica potrafi odmienić komfort korzystania z roweru na co dzień. Na kierownicy montowane są manetki od przerzutek, dźwignie hamulcowe oraz coraz częściej lampki ledowe i wsporniki na telefon komórkowy.
Kierownice rowerowe i wsporniki
Kierownica rowerowa jest jednym z czynników wpływających na komfort jazdy oraz jedyną odpowiedzialną częścią za sterowanie torem jazdy roweru. Dzięki prawidłowemu ustawieniu kierownicy oraz dobraniu odpowiedniego jej kształtu do typu roweru możemy zwiększyć komfort poruszania się na rowerze. Ważne jest, aby pamiętać, że nie ma uniwersalnej kierownicy – zupełnie inne typy kierownic stosowane są do rowerów miejskich, cruiserów, rowerów trekkingowych, rowerów składanych oraz do rowerów MTB. Wybór odpowiedniego wspornika kierownicy rowerowej oraz samej kierownicy może być decydujący dla komfortu jazdy oraz pozycji za kierownicą. W naszym sklepie znajduje się duży wybór
kierownic rowerowych,
rogów kierownicy,
sterów kierownicy,
wsporników kierownicy oraz
chwytów kierownicy. Produkty pochodzące z tych kategorii są wysokiej jakości produktami pochodzącymi od takich producentów jak
Batavus,
Bikeribbon,
Deda Elementi,
Ergon,
Fizik,
Humpert Ergotec oraz
Widek.
Kierownica rowerowa z aluminium, jakie daje przewagi?
Kierownica rowerowa z aluminium może przynieść kilka istotnych korzyści. Po pierwsze, aluminium jest materiałem lekkim. Sprawia to, że elementy z niego wykonane nie dodają znaczącego obciążenia do całkowitej wagi jednośladu. To może być szczególnie istotne dla osób, którym zależy na zminimalizowaniu masy swojego roweru. A to z kolei może wpłynąć na wydajność i łatwość prowadzenia. Ponadto kierownica aluminiowa jest również wytrzymała i odporna na korozję. To zaś sprawia, że jest trwałym rozwiązaniem, które może wytrzymać długotrwałe użytkowanie oraz różnorodne warunki atmosferyczne. Dzięki swojej wytrzymałości może ona także zapewnić stabilność i pewność kierowania nawet w trudnych warunkach terenowych lub podczas jazdy po nierównych nawierzchniach. Poza tym aluminium pozwala na stosunkowo łatwą obróbkę, co umożliwia producentom projektowanie kierownic o różnych kształtach i profilach. A to może zaspokoić różnorodne preferencje i potrzeby rowerzystów. W rezultacie kierownica aluminiowa może stanowić atrakcyjną opcję dla wielu rowerzystów, którzy szukają lekkiego, trwałego i wygodnego komponentu do swojego pojazdu.
Kierownice rowerowe do rowerów miejskich
Kierownice rowerowe do rowerów miejskich różnią się konstrukcją od tych przeznaczonych do rowerów sportowych, na przykład MTB. Te przeznaczone do rowerów miejskich mają wyoskie gięcie i ich końce cofnięte są w kierunku klatki piersiowej użytkownika. Pozwala to na jażdę w wygodnej i wyprostowanej pozycji. Również mostki do nich przeznaczone nieco się różnią od tych w innych rowerach. Często mają one duży wznios, a niektóre pozwalają na płynną regulację wysokości kierownicy. Odpowiedni mostek do kierownicy roweru miejskiego zapewnia wygodę i stabilność podczas jazdy. Pierwszym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę podczas jego wyboru, jest długość. Odpowiednia bowiem pozwoli na komfortowe ułożenie ciała rowerzysty i zapewni optymalną pozycję kierownicy. Następnie – ważne jest również dopasowanie kąta nachylenia. Kąt ten może bowiem wpływać na pozycję rąk i pleców podczas jazdy. Dlatego też odpowiednie jego ustawienie może poprawić ergonomię i wygodę użytkowania roweru. Dodatkowo należy również zwrócić uwagę na średnicę, jaką posiada mostek do kierownicy. Tak, aby był on kompatybilny z kierownicą roweru. Wybór odpowiedniej średnicy zapewni bowiem pewne i stabilne połączenie między kierownicą a ramą roweru. Biorąc pod uwagę mnogość ważnych czynników, rozsądnie jest w razie wątpliwości skonsultować się z doświadczonym sprzedawcą w sklepie rowerowym lub z technikiem. Mogą oni pomóc dobrać mostek odpowiedni do indywidualnych potrzeb i preferencji rowerzysty. Uwzględnią także jego wzrost, długość ramion, preferowaną pozycję jazdy i styl użytkowania roweru miejskiego. Dzięki odpowiednio dobranemu wspornikowi, rowerzysta będzie mógł cieszyć się komfortową i efektywną jazdą po miejskich ulicach.
Jaką kierownicę rowerową wybrać?
Kierownicę rowerową należy dobierać w zależności od typu roweru – pozycja za kierownicą oraz kąt pochylenia ciała są głównymi parametrami, które determinują wybór kierownicy. W przypadku rowerów miejskich zalecane jest używanie kierownic wygiętych – pozycja ciała na tym rowerze jest wyprostowana, a więc ważne jest, aby kierownica pozwalała na wygodny chwyt bez konieczności pochylania się. Dobrym przykładem może być
czarna kierownica jaskółka Humpert City - jest to bardzo wygodna kierownica rowerowa wykonana z najwyższej jakości stali. Jej odgięcie pozawala na naturalny i niewymuszony chwyt oraz utrzymanie stałej wyprostowanej pozycji. W przypadku rowerów szosowych, kolarzówek lub rowerów fixed polecamy
kierownicę baranek GES Satori Fixter. Na tego typu rowerach pozycja jest nieco bardziej pochylona – kierownica typu baranek wraz z dobrze ustawionym siodełkiem zapewnią doskonałą kontrole nad rowerem oraz sportową pozycję. Domeną rowerów MTB jest kierownica typu flatbar – jest to prosta kierownica o minimalnym podgięciu w stronę użytkownika. Tego typu kierownice są dużo szersze, przez co zwiększa się rozpiętość dłoni na kierownicy, a tym samym precyzja skrętu – szersza kierownica pozwala na wykonywanie bardziej precyzyjnych skrętów, co w terenie górskim ma duże znaczenie. Z tego segmentu godnym polecenia produktem jest
kierownica rowerowa Humpert Ergotec Flat Ray 35 mm o szerokości 720 mm oraz całkowitej masie 285 gramów. W rowerach trekkingowych kierownica może być wielofunkcyjna – poza możliwością sterowania rowerem może umożliwić kilka sposób do jej złapania. Jest to szczególnie przydatne podczas dłuższych wypraw rowerowych, podczas których możliwe jest szybkie męczenie się rąk. Do tego typu kierownic należy
Kierownica rowerowa Humpert Ergotec Contest Comfort 25,4 mm.
Czy warto korzystać z rogów?
W przypadku rowerów trekkingowych rogi kierownicy stanowią dość istotny element wpływający na poprawę komfortu jazdy przy dłuższych trasach. Rogi pozwalają na złapanie kierownicy w zupełnie inny sposób niż ma to miejsce na kierownicy. Ułożenie rąk na rogach kierownicy sprzyja rozluźnieniu nadgarstków, przez co ręce mają czas by odpocząć. Do dalszych podróży polecamy
regulowane rogi kierownicy Humpert Touring dzięki którym możliwe jest dowolne ułożenie rąk, a nawet oparcie ich o górną część rogów, a tym samym możliwość wyprostowania się na rowerze. Rogi pokryte są piankowym materiałem. Montaż rogów odbywa się na końcach kierownicy o średnicy 22,2 mm i mocowane są za pomocą jednej śruby.
Istnieje możliwość zamontowania chwytów rowerowych zintegrowanych z rogami kierownicy. Takie rozwiązanie jest bardziej schludne oraz równie wygodne jak zamocowanie osobnych rogów. Do takich rozwiązań należą na przykład
chwyty Ergon GP3 BioKork, które łączą w sobie wygodne chwyty oraz rogi do zmiany pozycji dłoni.
Jaki wybrać wspornik kierownicy?
Rozróżniane są dwa typy wsporników rowerowych – wsporniki wpuszczane oraz mostki typu Ahead. Pierwszy rodzaj stosowany jest w rowerach miejskich, rowerach holenderskich oraz starszych rowerach, np. szosowych. W zależności od modelu i preferencji można wybrać sztywne wsporniki kierownicy oraz regulowane wsporniki. Sztywne wsporniki zazwyczaj stanowią element wpływający na design roweru – sprawiają, że rower staje bardziej klasyczny oraz stylowy. Przykładem może być
Chromowany wspornik kierownicy Humpert Classic, który doskonale sprawdzi się w każdym rowerze holenderskim oraz miejskim. Regulowane mostki wpuszczane to bardziej domena rowerów trekkingowych – taki wspornik pozwala na regulacje wysokości kierownicy, jej zasięg oraz kąt nachylenia. Zaletą wsporników wpuszczanych jest możliwość regulacji wysokości kierownicy za pomocą jednej śruby zakończonej elementem klinującym
Mostki Ahead wymagają innej konstrukcji rury sterowej oraz z reguły nie mają regulacji wysokości. Mostek taki jest przykręcony na stałej wysokości rury sterowej, a jego regulacja wymaga pierścieni dystansujących. Dobreym rozwiązaniem może być regulowany wspornik kierownicy typu Ahead, np.
regulowany wspornik kierownicy Union Ahead 31.8. Tego typu konstrukcja umożliwia dobór wysokości oraz kąta kierownicy bez zmiany położenia samego mostka na rurze sterowej. Mostki Ahead są zazwyczaj wykorzystywane w rowerach MTB stąd też rzadko kiedy stosuje się w nich regulacje.
Jakie chwyty kierownicy wybrać?
Duża ilość chwytów kierownicy na rynku sprawia, że wybór jest naprawdę ogromny. Przedział cenowy chwytów też jest bardzo rozpięty – tańsze chwyty jedynie polepszają chwyt, natomiast droższe rozwiązania mogą być wykonane z wysokiej jakości materiałów oraz mogą posiadać dodatkowe usprawnienia jak np. rogi lub ergonomiczny kształt wspierający nadgarstek. Jednym z prostszych modeli są
chwyty kierownicy Humpert Ergo-Tec AK-06, które zapewniają odpowiedni chwyt oraz pozwalają na stosowanie ich w rowerach wyposażonych w przerzutkę wewnątrz piasty. Łatwo to rozpoznać, ponieważ jeden chwyt jest krótszy i pozwala na dopasowanie go do dźwigni zmiany przerzutek. Droższymi chwytami gwarantującymi bardzo wysoki komfort są
chwyty Ergon GP3, które zostały zintegrowane wraz z rogami kierownicy. Umożliwia to łatwą zmianę położenia rąk na kierownicy oraz może okazać się niezbędne podczas dłuższych wypraw rowerowych.
Owijki kierownicy rowerowej
Owijki stosowane są w przypadku rowerów szosowych, kolarzówek oraz rowerów typu fixed. Ze względu na kształt montowanych kierownic w tych rowerach konieczne jest użycie specjalnej taśmy zklejem, która stanowi taką samą funkcje jak chwyty kierownicy w rowerze miejskim. Polecamy
owijki na kierownicę rowerową Bikeribbon Grade’ Plus, które są wykonane z miękkiego materiału EVA pokrytego silikonowymi wypustkami. Dzięki temu zapewniają dobry komfort oraz doskonały chwyt kierownicy – zarówno podczas ładnej pogody jak i podczas deszczu.