Hamulce do roweru wybiera się ze względu na przeznaczenie roweru, czyli to, gdzie najczęściej będziemy nim jeździć. Dlatego w naszym sklepie znajdziesz zarówno hamulce V-brake, jak i nowoczesne hydrauliczne hamulce tarczowe, oraz hamulce rolkowe i bębnowe.
Jakie hamulce do roweru miejskiego wybrać?
Jazda miejska, czyli głównie po twardej, płaskiej powierzchni, nasuwa z góry pewne rodzaje hamulców odpowiednich do jednośladu o takim przeznaczeniu. Zwykle są to modele, które pozwalają na komfortowe i bezpieczne zatrzymywanie się, oraz są trwałe i bezobsługowe. Często spotykane w rowerach miejskich są przede wszystkim hamulce rowerowe rolkowe. Charakteryzują się one prostą konstrukcją i wysoką trwałością. Sprawia to, że są popularnym wyborem dla osób szukających rozwiązania do roweru użytkowane codziennie.
Hamulce V-brake to kolejna popularna opcja, oferująca skuteczne hamowanie i stosunkowo łatwą konserwację. Jednakże mogą być mniej skuteczne w warunkach deszczowych.
Hydrauliczne hamulce tarczowe z kolei stosuje się coraz częściej w rowerach miejskich ze względu na ich wysoką skuteczność hamowania, szczególnie w trudnych warunkach terenowych. Są one jednak zazwyczaj droższe od wersji szczękowych i wymagają regularnej konserwacji. Natomiast modele U-brake, podobne do odmian V-brake montuje się pod ramą roweru, co zapewnia większą ochronę przed uszkodzeniami. Każdy z tych rodzajów hamulców ma swoje zalety i wady, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji.
Czy hamulce V brake są dobre do rowerów miejskich?
Hamulce V-brake, znane również jako modele typu V, stosuje się powszechnie w rowerach miejskich i górskich. Choć są to starsze rozwiązania niż hamulce tarczowe, to wciąż uznaje się je za skuteczne i niezawodne. Hamulce V-brake charakteryzują się prostą konstrukcją. Sprawia to, że są łatwe w konserwacji i naprawie, co jest ważne zwłaszcza dla osób preferujących samodzielne utrzymanie swojego roweru. Są one również stosunkowo lekkie i tanie w porównaniu do odmian tarczowych, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla osób poszukujących ekonomicznych rozwiązań. Jednakże, warto zauważyć, że hamulce V-brake mogą gorzej sobie radzić w w warunkach deszczowych lub na mokrych nawierzchniach w porównaniu do tarczowych. Ponadto wymagają one pewnego czasu na dostosowanie się i wyregulowanie, aby osiągnąć optymalną skuteczność hamowania. Pomimo tych ograniczeń pozostają one nadal popularnym wyborem wśród wielu rowerzystów ze względu na swoją niezawodność, łatwość konserwacji i stosunkowo niski koszt. To zaś czyni je dobrym wyborem dla osób szukających solidnych hamulców do codziennej jazdy miejskiej.
Hamulce do roweru miejskiego, jakie są najpopularniejsze rodzaje?
W rowerach miejskich dostępnych na rynku można znaleźć wiele różnych typów hamulców rowerowych. Różnią się one mocna konstrukcją i działaniem, często przeznaczone są do różnego rodzaju rowerów.
Hamulce rolkowe i bębnowe
Do jazdy po mieście najlepiej sprawdzają się
hamulce rolkowe i bębnowe. Mimo, że nie są tak skuteczne, jak hamulce v - brake czy tarczowe, to są najlepszym wyborem do codziennej eksploatacji w różnych warunkach atmosferycznych. Bez znaczenia czy jeździmy w lecie, w deszczu czy też w śniegu, hamulce te zawsze działają tak samo. W hamulcach rolkowych nie ma żadnych klocków czy okładzin hamulcowych, przez co nie ma się co zużywać. Działają na zasadzie rozszerzania się stalowych rolek, które poprzez tarcie spowalniają rower. Ich główna zaleta, to to, że są właściwie bezobsługowe.
Hamulce szczękowe
Hamulce szczękowe najczęściej wykorzystywane są w rowerach szosowych oraz starszego typu, a Cantilever w starszych rowerach górskich. ich siła hamowania może nie jest największa, ale często są jedyną formą hamulców możliwych do zamontowania. ich zaletą jest przede wszystkim prosta konstrukcja, niska waga oraz łatwość konserwacji. Z uwagi na niewielką siłę hamowania są bardzo mało odporne na działanie warunków atmosferycznych, jak deszcz, śnieg czy mróz.
Hamulce typu V-brake
Kolejnym typem hamulców rowerowych są hamulce typu v - brake, będące odłamem hamulców szczękowych. W odróżnieniu od klasycznych hamulców szczękowych typu u - brake cy Cantilever mają dość dużą siłę hamowania oraz dobrą skuteczność, a dobrze wyregulowane cieszą się wysoką kulturą pracy; niestety, z uwagi na zastosowanie klocków hamulcowych wykonanych z różnych mieszanek gumy, ich skuteczność w deszczu czy błocie pozostawia wiele do życzenia. Do hamulców v- brake można również zaliczyć hydrauliczne hamulce szczękowe Magura (HS11 i HS33), w których za pracę klocków hamulcowych odpowiada system tłoczków i płyn hamulcowy, a nie stalowa linka, jak w klasycznych hamulcach. Ich zdecydowana zaleta, to bardzo duża siła hamowania, przez co są obecnie często używane w rowerach elektrycznych.
Hamulce tarczowe hydrauliczne i mechaniczne
Ostatnim typem hamulców, najczęściej obecnie stosowanych zwłaszcza w rowerach MTB, przełajowych czy trekkingowych i crossowych, to hamulce tarczowe. Występują dwie odmiany tych hamulców – mechaniczne i hydrauliczne. W mechanicznych rolę cięgna pełni stalowa linka hamulcowa, natomiast w hydraulicznych płyn hamulcowy. Tarczowe hamulce rowerowe są obecnie najmocniejsze i mało wrażliwe na działanie warunków zewnętrznych, jak woda, błoto czy mróz. Do montażu hydraulicznych hamulców w rowerze potrzebne są specjalne mocowania zarówno w samej ramie, jak i w widelcu.
Oprócz wszystkich tych typów hamulców rowerowych opisanych powyżej, mamy bogatą ofertę klocków hamulcowych do hamulców szczękowych i tarczowych oraz klamek (dźwigni) hamulcowych.