Nóżka do roweru to element wyposażenia, często spotykany w rowerach miejskich, ale również bardzo doceniany w rowerach wyprawowych i turystycznych. Stopka rowerowa pozwala bezpiecznie i stabilnie zaparkować w dowolnym miejscu rower obciążony sporym bagażem.
Nóżka do roweru
Nóżka do roweru to jedno z najbardziej przydatnych akcesoriów rowerowych przeznaczonych do rowerów miejskich i trekkingowych.
To właśnie dzięki stopce rowerowej możemy spokojnie postawić swój rower podczas postoju. Dzięki zastosowaniu stabilnych nóżek rowerowych można bez problemu wyciągnąć coś z
sakwy, załadować
przedni bagażnik czy wsadzić dziecko do
fotelika rowerowego. Dzięki stopkom rowerowym nie trzeba kłaść roweru na ziemi czy opierać go na ziemi, co często powoduje uszkodzenie lakieru czy innych części. W ofercie naszego sklepu znajdziecie stabilne podpórki rowerowe do rowerów miejskich, górskich i trekkingowych znanych marek
Heibe,
Pletscher,
Ursus czy
Spanninga oraz oryginalne nóżki do holenderskich rowerów miejskich takich firm, jak
Batavus czy
Gazelle. Podpórki rowerowe znajdują zastosowanie przede wszystkim w rowerach przeznaczonych do jazdy po mieście. Miejskie nóżki rowerowe montuje się najczęściej w centralnej części roweru, tuż a rurą podsiodłową w tylnej części za suportem. Najczęściej rowery miejskie wyposażone są w specjalnie do tego przeznaczone miejsca osadzenia z otworem na śrubę. W rowerach miejskich rozróżniamy przede wszystkim nóżki pojedyncze oraz podwójne.
Stopki rowerowe pojedyncze i podwójne do rowerów turystycznych
Zastosowanie najnowszych technologii i najwyższej klasy materiałów pozwala na obciążenie takich nóżek do nawet 40kg w przypadku podpórek pojedynczych i aż do 80kg (!) w przypadku stopek podwójnych. Oba te typy nóżek z powodzeniem można stosować również w turystycznych rowerach trekkingowych, które często są mocno obciążone sakwami. Jeżeli w naszym wyprawowym rowerze posiadamy przedni bagażnik typu low - rider warto zastanowić się nad zamocowaniem przedniej nóżki mocowanej do tego właśnie bagażnika, co sprawi, że rower będzie jeszcze bardziej stabilny na postoju.
Spora część podpórek rowerowych dostępnych w naszym sklepie posiada zakres regulacji, dzięki czemu będą pasowały zarówno do roweru na kołach 24" , 26" jak i do rowerów na kołach 28".
Nóżki do rowerów, najpopularniejsze sposoby montażu
Jest kilka sposobów na montaż podpórki do roweru, w większości przypadków zależy to od konstrukcji roweru. Większość rowerów miejskich i trekkingowych jest wyposażonych w miejsce montażu nóżki, najczęściej składa się ono z blaszki z otworem przyspawanej w dolnej części tylnego trójkąta. Mocowanie to jest najpopularniejsze i znajduje się właściwie w każdym rowerze miejski m i turystycznym.
Często w rowerach miejskich, zwłaszcza holenderskich, spotkać można nóżkę rowerową zintegrowaną z tylnym bagażnikiem.
jeżeli rower nie jest wyposażony w odpowiednie miejsce do montażu podpórki, a jest tak najczęściej w przypadku rowerów szosowych i górskich, można nóżkę zamocować na tylnym trójkącie ramy.
W nowoczesnych rowerach MTB i crossowych często można spotkać specjalne miejsce montażu w tylnym trójkącie - najczęściej są to dwa nagwintowane otwory montażowe. Dzięki takiemu rozwiązaniu nóżki rowerowe można zamocować również do roweru z hamulcami tarczowymi.
Rodzaje nóżek do roweru
Akcesoria te można zamontować do jednośladu na kilka sposobów. Do najpopularniejszych i najczęściej spotykanych należą nóżki do roweru tylne, montowane z tyłu, czasem nazywane także bocznymi. Ich zaletą jest łatwy montaż. Przykręca się je bowiem do tylnego trójkąta ramy lub montuje tuż przy tarczy hamulcowej. A także do jednej lub dwóch rurek ramy. Są one lekkie, ale nie gwarantują pełnej stabilizacji pojazdu. Poza tym mogą przeszkadzać podczas pakowania sakw. Zaraz za nimi są nóżki rowerowe centralne, mocowane do fabrycznie przygotowanych otworów w ramie pod suportem. Bardzo często można je spotkać w e-bike’ach. Są one bardziej stabilne niż wersje boczne, ale mogą przeszkadzać podczas pedałowania. Nadają się także do rowerów obciążonych bagażem. Są jednocześnie jednak niestety droższe oraz trudniejsze w montażu. Mogą także przeszkadzać podczas pedałowania. Istnieją także nóżki rowerowe przednie, choć stanowią one zdecydowaną mniejszość. Zazwyczaj korzystają z nich modele cargo, obciążone bagażem z przodu. Ich zaletą jest fakt, że podtrzymują przednią część roweru, co ułatwia parkowanie i pakowanie sakw. Nie są jednak niestety tak stabilne jak typy boczne lub centralne. Poza tymi modelami spotkać można jeszcze wersje dwustronne oraz regulowane.
Jak dobrać nóżkę do roweru?
Jeśli chcemy doprać nóżkę do roweru odpowiednią do naszych potrzeb, musimy rozważyć kilka aspektów. Oczywiście tym najistotniejszym jest typ roweru. Do modeli miejskich lub trekkingowych potrzebna będzie wytrzymała odmiana, która udźwignie ciężar roweru i bagażu. Dobrym wyborem będzie w tym przypadku nóżka boczna mocowana do tylnego trójkąta ramy. Z kolei do rowerów górskich można stosować zarówno typy boczne, jak i centralne. Nóżki centralne są, co prawda, bardziej stabilne, ale mogą przeszkadzać podczas pedałowania. Boczne zaś są mniej stabilne, ale nie przeszkadzają w jeździe. Lekkie i aerodynamiczne sprawdzają się one jednak optymalnie do jednośladów szosowych. Warto ponadto zwrócić uwagę na sposób montażu oraz dodatkowe cechy. Niektóre modele posiadają na przykład regulację długości, co pozwala na dopasowanie ich do różnych rowerów. Koniecznie należy również wybrać model o odpowiedniej długości do rozmiaru koła roweru. Zaś antypoślizgowa stopa zapewnia lepszą stabilność na śliskich powierzchniach. Przyda się ponadto opcjonalny odblask zwiększający widoczność rowerzysty w nocy.
Jaka nóżka do roweru miejskiego?
Odpowiednia nóżka do roweru miejskiego to często bagatelizowana kwestia. Jednak ma ona duże znaczenie dla komfortu użytkowania jednośladu. Pozwala bowiem nie tylko bezpiecznie zaparkować rower, ale również chroni go przed zarysowaniami. Do rowerów miejskich najczęściej stosuje się nóżki centralne lub boczne. Wersje centralne są bowiem łatwiejsze w obsłudze, ale mogą ograniczać dostęp do niektórych elementów roweru. Odmiany boczne zaś zapewniają większą stabilność, ale wymagają nieco więcej miejsca. Akcesoria te w tej kategorii pojazdów najczęściej wykonuje się z aluminium lub stali nierdzewnej. Aluminium jest lżejsze, ale mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Stal nierdzewna z kolei jest cięższa, ale bardziej wytrzymała i odporna na korozję. Oczywiście długość nóżki do roweru miejskiego powinno się dopasować do wysokości ramy. Zbyt krótka bowiem może powodować niestabilność, a zbyt długa może utrudniać manewrowanie. Poza tym powinno się ją dobrać do wagi jednośladu wraz z załadunkiem. Oczywiście większość tych komponentów mocuje się do ramy za pomocą śrub. Warto zwrócić uwagę na to, czy wybrany model pasuje do naszego roweru.
Gdzie stopka w rowerze miejskim?
Umiejscowienie stopki do roweru miejskiego to kwestia zarówno praktyczna, jak i estetyczna. Zazwyczaj mamy do wyboru dwa podstawowe miejsca: 1) Centralnie pod suport. Taki montaż zapewnia stabilność roweru, zwłaszcza gdy jest obciążony. Stopka centralna jest łatwa w użyciu i często preferowana przez użytkowników rowerów miejskich. Jej wadą może być nieco utrudniony dostęp do niektórych elementów roweru, np. łańcucha. 2) Boczne, przy tylnym widelcu. Stopka boczna zapewnia również stabilność, zwłaszcza na nierównym podłożu. Może być nieco mniej wygodna w użytkowaniu niż centralna, ale za to nie ogranicza dostępu do innych elementów roweru. Wybór miejsca montażu zależy ponadto od kilku czynników. Pierwszym z nich jest konstrukcja ramy. Nie wszystkie bowiem umożliwiają takie mocowanie w każdym miejscu. Warto sprawdzić, czy producent jednośladu przewidział odpowiednie mocowania. Poza tym jeśli często parkujemy rower w zatłoczonych miejscach, gdzie stabilność jest priorytetem, lepszym wyborem może być stopka boczna. Jeśli natomiast ważniejszy jest łatwy dostęp do pojazdu, warto rozważyć wersję centralną. W rowerach miejskich z bagażnikami często stosuje się dodatkowe nóżki, które podpierają przednią część pojazdu, zwiększając jego stabilność przy większym obciążeniu. Ważne jest ponadto, aby element ten zamontować solidnie i bezpiecznie. Słabo przykręcony może się odkręcić podczas jazdy. To zaś może prowadzić do upadku roweru i stwarzać zagrożenie dla innych użytkowników drogi.