Dynamo do roweru mocowane do ramy bądź widelca w prosty sposób zasilają lampki, dzięki którym bezpiecznie można poruszać się po zmroku. W ofercie dynama prawe oraz lewe, od klasycznych, jak Union Alu, po wysoko wydajne i ciche, jak Busch & Muller Dymotec 6.
Dynamo do roweru to urządzenia, które pozwalają zasilać lampy naszego jednośladu bez baterii lub ładowania. Jest to rozwiązanie wygodne oraz przede wszystkim ekologiczne. Jeden bowiem zakup pozwala nam zapomnieć o problemie energii dla oświetlenia naszego pojazdu. Dynamo AXA Duo, mocowane na lewej lub prawej stronie (w zależności od modelu) to przykład klasycznego rozwiązania. Nie emituje hałasu i wymaga minimalnie większej siły pedałowania do swego napędu. Poza tym stabilnie przylega do opony i posiada wbudowany system antyprzepięciowy. Chroni to przed gwałtownymi skokami prądu. Jest to istotne rozwiązanie dla jednośladów wyposażonych w lampy ledowe oraz halogeny. Z kolei dynamo w piaście Panasonic NRH002 to produkt dobrej klasy od renomowanej marki, znanej z trwałych i niezawodnych produktów. Montaż w piaście zapewnia estetyczny wygląd roweru oraz zwiększoną odporność na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne. Model ten zazwyczaj generuje moc około 3W, co wystarcza do zasilania standardowych lamp. Jest ponadto dostępny w wersji dla obręczy o rozmiarach 26-28 cali. Ze względu na swoje zalety cieszy się ono dużą popularnością wśród rowerzystów ceniących sobie jakość i niezawodność.
Dynamo do roweru – zalety i wady
Zarówno dynama rowerowe w piaście, jak i tradycyjne posiadają swoje zalety i wady. Wiele zależy przede wszystkim od rodzaju jednośladu oraz jazdy, którą chcemy na nim uprawiać. Poza tym liczą się także indywidualne potrzeby i preferencje. Dynama rowerowe w piaście posiadają estetyczny wygląd i są dość wygodne, ponieważ włączają się automatycznie. Poza tym cechują się większą odpornością na uszkodzenia i warunki atmosferyczne oraz mniejszą awaryjnością. Posiadają też niski opór toczenia. Do ich wad należy jednak zwykle wyższa cena połączona z koniecznością montażu wymagającego specjalistycznych narzędzi. W grę wchodzi też mniejsza moc w porównaniu do niektórych tradycyjnych odmian. Tradycyjne dynamo z kolei jest zazwyczaj tańsze i można je zamontować samemu bez większych problemów. Poza tym zwykle gwarantuje ono wyższą moc. Do wad tego rozwiązania należą natomiast mniej estetyczny wygląd oraz konieczność ręcznego włączania. Ponadto mówić można o ich większej awaryjności oraz – ze względu na ciągłą ekspozycję – niższą odporność na warunki atmosferyczne. Zwykle mają też wyższe opory toczenia.
Czy dynamo do roweru spowalnia rower?
Wiele osób zastanawia się, czy dynamo rowerowe ma negatywny wpływ na prędkość jazdy. W rzeczywistości wpływ ten jest minimalny i w większości przypadków niezauważalny dla rowerzystów. Tradycyjne urządzenia tego typu wykorzystują rolkę, która dociska się do opony, aby wygenerować prąd. Te modele mogą generować nieznaczny opór toczenia, szczególnie na wyższych prędkościach. Nowoczesne wersje są jednak zoptymalizowane pod kątem minimalizacji tarcia i hałasu. Z kolei dynama w piaście generują prąd podczas obrotu koła. Ich wpływ na opory toczenia jest jeszcze mniejszy niż w przypadku tradycyjnych wersji, ponieważ nie ma elementów dociskających do opony. Ważnym czynnikiem wpływającym na opory jest siła nacisku rolki w przypadku tradycyjnych odmian. Zbyt duży nacisk może powodować nadmierne tarcie, a zbyt mały może ograniczać generowanie prądu. Istotne są także czynniki zewnętrzne i warunki atmosferyczne. Deszcz, błoto i śnieg mogą zwiększać tarcie i powodować, że dynamo rowerowe stawia nieco większy opór. Warto także postawić na produkty renomowanych marek. Z reguły jednak wpływ tych elementów na prędkość jazdy jest minimalny i w większości przypadków niezauważalny dla rowerzystów. Nowoczesne modele ponadto konstruuje się, aby generować prąd przy minimalnym oporze toczenia.