Dynamo w piaście, czyli prądnice ukryte wewnątrz piasty rowerowej w przednim kole, to bardzo wygodny produkt podnoszący nasze bezpieczeństwo. Najczęściej spotyka się je w wysokiej klasy rowerach miejskich. Służą do zasilania oświetlenia, co zwiększa znacząco widoczność na drodze i przydaje się w rowerach użytkowych wykorzystywanych jako codzienny środek transportu w mieście.
Dynamo w piaście.
W przeciwieństwie do dynama zewnętrznego (tradycyjnego) dynamo w piaście ma bardzo dużo zalet- jest bardzo cicha, nie powoduje zwiększonych oporów toczenia podczas jazdy z włączonym oświetleniem, a dzięki pełnej zabudowie działa bezawaryjnie w każdych warunkach atmosferycznych (nawet w mocnym deszczu, śniegu czy na mrozie), co realnie przekłada się na nasze bezpieczeństwo. W naszej ofercie posiadamy prądnice takich producentów, jak Shimano, SRAM, Sturmey Archer czy bardzo lekka i niesamowicie wydajna Schutter Precision. Do wyboru mamy piasty dedykowane pod hamulce szczękowe (v- brake czy Cantilever), tarczowe (na system CenterLock), rolkowe oraz bębnowe.
Co to znaczy dynamo w piaście?
Dynamo w piaście to rodzaj prądnicy rowerowej, zintegrowanej z kołem. Zamiast tradycyjnego modelu montowanego na ramie roweru jest ona ukryta wewnątrz piasty. Zapewnia to estetyczny wygląd i lepszą ochronę przed czynnikami atmosferycznymi. Dynamo w piaście działa na zasadzie indukcji elektromagnetycznej. Magnesy w nim umieszczone w obracają się wraz z kołem, generując prąd elektryczny w uzwojeniach miedzianych. Wytworzony prąd przepływa następnie do lampy rowerowej, zapewniając oświetlenie podczas jazdy. Rozwiązanie takie posiada szereg zalet. Przede wszystkim ukryty mechanizm nie zaburza estetyki i wyglądu roweru. Poza tym schowane elementy są mniej narażone na uszkodzenia mechaniczne i czynniki atmosferyczne, takie jak deszcz czy błoto. Samo oświetlenie uruchamia się natomiast automatycznie podczas jazdy, bez konieczności ręcznego włączania. Brak ruchomych elementów zewnętrznych zmniejsza ponadto ryzyko awarii. Cechą bardzo często wskazywaną przez rowerzystów odnośnie dynama w piaście są ponadto minimalne lub zupełny brak oporów toczenia. Wadami z kolei są cena, specjalistyczny montaż i często niższa moc, którą generuje.
Jakie napięcie z dynama w piaście?
Napięcie generowane przez dynamo w piaście zależy od kilku czynników, takich jak model, prędkość obrotowa koła i obciążenie. Ogólnie rzecz biorąc, większość modeli wytwarza napięcie stałe (DC) w zakresie od 6 do 12 V. Przy niskich prędkościach obrotowych koła (przykładowo podczas ruszania lub jazdy pod górę) napięcie może być niższe, około 6 V. Z kolei przy wyższych prędkościach (chociażby podczas jazdy z górki) napięcie może wzrosnąć do 12 V lub więcej. Również samo podłączenie lampy rowerowej lub innych urządzeń elektrycznych do dynama automatycznie zwiększa obciążenie, co może obniżyć napięcie. Warto zatem zawsze sprawdzić specyfikację danego modelu, aby poznać jego dokładne parametry. Większość lamp rowerowych projektuje się do współpracy z dynamami w piaście i tym samym automatycznie dostosowuje się do zmiennego napięcia. Istnieją również modele z funkcją regulacji napięcia, co pozwala na dostosowanie go do konkretnych potrzeb użytkownika. Ważnym parametrem tego urządzenia jest moc, którą mierzy się w Watach (W). Im wyższa moc, tym jaśniejsze światło może generować lampa.