BLACK WEEKS TO EXTRA -12% na wszystko z magazynu, z kodem BLACK12 (dla produktów dostępnych na stanie magazynowym)
Kontakt
0

Gdzie na rower? Najlepsze turystyczne szlaki rowerowe w Polsce

Kategoria: Porady / Data publikacji: 07.10.23

Co zabrać ze sobą na kilkudniową wycieczkę rowerową po Polsce? I gdzie warto pojechać?

Czy kiedykolwiek marzyłeś o połączeniu wakacji z jazdą na rowerze, podziwianiu uroczych miejsc i jednoczesnym cieszeniu się wolnością podróżowania na własną rękę? Jeśli tak, to wycieczka rowerowa z sakwami po Polsce może być dla pomysłem Ciebie. Jeśli wcześniej jeździłeś tylko na całodzienne wycieczki powinieneś odpowiednio się przygotować. Warto wiedzieć co ze sobą zabrać oraz jakie trasy wybrać żeby nie być rozczarowanym. Przygotowałem dla Was przewodnik, który odpowie na najważniejsze pytania dotyczące takiej wyprawy. Znajdziesz w nim wartościowe porady oraz przegląd tras rowerowych, które mają świetną infrastrukturę przygotowaną do spędzania czasu na rowerze. Unikniesz na nich niebezpiecznych ulic i znajdziesz wiele atrakcyjnych miejsc do odpoczynku.

Co warto ze sobą zabrać na wycieczkę rowerową i jak to dobrze spakować do sakw rowerowych?

Kluczem do komfortowej kilkudniowej wycieczki rowerowej jest spakowanie potrzebnych rzeczy i odpowiednie ich zamocowanie na rowerze. Ważne jest, aby zabrać ze sobą tylko to, co jest naprawdę niezbędne, aby nie przeciążać roweru i siebie. Najczęstszym sposobem przewożenia bagażu na rowerze, jest zamontowanie na nim bagażnika rowerowego, który jest stelażem na sakwy rowerowe. To sprawdzone rozwiązanie, nowoczesny sprzęt bagażowy jest wodoodporny i bardzo wytrzymały. Torby rowerowe na bagażnik bardzo często dają się łatwo odpinać i przenosić w wygodny sposób. Wiele modeli oferuje pojemność od 15 litrów do nawet 45 litrów. Bez trudu zmieści się w nich namiot, śpiwór, ubrania i jedzenie na kilkudniową wycieczkę na rowerze. Dlatego początkujący rowerzyści, wybierający się na swoją pierwszą wyprawę, często zabierają ze sobą zdecydowanie zbyt dużo bagażu. Doświadczenie pokazuje, że potrzebujesz znacznie mniej sprzętu niż się wydaje. Mniejsze bagaże to lekki i przyjemny w prowadzeniu rower. Łatwiej wtedy przejechać dziennie dłuższe odcinki. Jeśli na miejsce rozpoczęcia trasy rowerowej wybieramy się pociągiem, rower ze skromniejszym bagażem będzie poręczniejszy i wygodniejszy.

Poniżej lista ubrań, które warto zabrać ze sobą na wyprawę rowerową latem:

  • rękawiczki rowerowe,
  • bielizna na zmianę,
  • lekka kurtka przeciwdeszczowa,
  • kilka par skarpet, warto zabrać jedną parę więcej, w razie gdyby przemokły nam buty,
  • dwie koszulki z szybkoschnącego materiału,
  • czapka z daszkiem jeśli nie nosimy kasku.


Sprzęt rowerowy, który często się przydaje:

  • oświetlenie przednie i tylne, przydaje się gdy musimy jechać po zmroku drogą publiczną,
  • podstawowe klucze rowerowe w formie multitoola,
  • pompka,
  • zapasowa dętka,
  • plastikowa łyżka do opon.


Lista przyborów higienicznych do zabrania na krótką wyprawę rowerową:

  • pasta i szczoteczka do zębów,
  • ręcznik,
  • żel pod prysznic,
  • chusteczki nawilżane.


Jeśli w trakcie wycieczki planujesz nocleg pod gołym niebem, warto zabrać ze sobą niezbędny sprzęt biwakowy:

  • lekki namiot,
  • śpiwór i karimatę.


Sprzęt przeznaczony dla rowerzystów jest naprawdę niewielkich rozmiarów, a nowoczesne namioty i śpiwory są zadziwiająco lekkie. Warto zabrać ze sobą również telefon komórkowy i ładowarkę, bardzo przydaje się w sytuacjach awaryjnych.

Dzięki telefonowi komórkowemu zawsze możemy:

  • sprawdzić trasę, jeśli się zgubiliśmy,
  • znaleźć miejsce do odpoczynku lub nocleg, 
  • znaleźć miejsce do uzupełnienia zapasów,
  • wezwać pomoc w razie wypadku lub awarii.

Łatwo znaleźć uchwyt rowerowy na telefon, który pozwala korzystać ze smartphona w trakcie jazdy rowerem. Korzystanie z nawigacji nigdy nie było prostsze.

Pakując sakwy rowerowe, upewnij się, że cięższe rzeczy są na dole, a lżejsze na górze. Staraj się równo rozłożyć ciężar między sakwami, aby rower był stabilny.

Jaka jest różnica między sakwami rowerowymi a bikepackingiem?

Bickepacking zdobywa w ostatnich latach dużą popularność, wyprawy z torbami rowerowymi montowanymi na rzepy pod siodełkiem i na kierownicy ma sporo zalet. Na pewno rowerzyści jeżdżący w terenie docenią takie rozwiązanie. Taki system montażu jest dużo lżejszy od tradycyjnego zestawu sakwy plus bagażnik. Bickepacking pozwala na jeżdżenie na wyprawy rowerowe na rowerze górskim pozbawionym otworów montażowych na bagażnik lub takim ze skomplikowanym zawieszeniem, które utrudnia montaż bagażnika. Torby używane w bickepackingu to nowsze wersje znanych od lat sakw montowanych pod siodełko i torby na kierownicę. Są one jednak zazwyczaj większe, wykonane z odpornych na przecieranie i wodoodpornych materiałów. Sakwy pod siodełko mogą teraz mieć pojemność nawet 12 litrów, a torby montowane na kierownicę nawet 8 litrów. Pozwala to na spakowanie naprawdę sporej ilości potrzebnych ubrań i sprzętu na wyprawę rowerem. Są to uniweralne produkty pozwalające na zamontowanie ich e do rowerów miejskich, gravelowych i MTB. Większość nie wymaga do montażu żadnych narzędzi, mocowane są za pomoca specjalnych rzepów i pasków. Bikepackersi zwykle korzystają z specjalistycznych toreb, które są montowane bezpośrednio do ramy roweru, kierownicy czy siodełka, co pozwala na mniejszą ilość bagażu i lepszą aerodynamikę. Sakwy rowerowe są używane przez rowerzystów jeżdżących głównie na dłuższe, wielodniowe podróże z dużą ilością bagażu. Pozwalają one na znacznie lepszy dostęp do bagażu, łatwiejsze organizowane i bezpieczne przenoszenie większych ilości rzeczy. Wielu rowerzystów nadal preferuje ten system, posiadając bagażnik przymocowany do roweru, można zmieścić wszystko w jednej większej sakwie zamocowanej na bagażniku. Bagaż jest wtedy zamocowany w sposób, który najmniej przeszkadza w jeździe. Z drugiej strony, bikepacking to styl podróży bardziej minimalistyczny, skierowany do osób preferujących szybkie. 2-3 dniowe wycieczki.

Jaki rower będzie dobry do jazdy po asfaltowych ścieżkach rowerowych?

Jako maszyna na kilkudniową wyprawę do jazdy po asfaltowych ścieżkach rowerowych najlepiej sprawdzi się rower trekkingowy lub rower wyprawowy. Rower szosowy jest szybki, lekki i doskonale przystosowany do jazdy na gładkim asfalcie. Jednak to wyspecjalizowana maszyna, jadąc na niej rowerzysta przyjmuje pochyloną sportową postawę. Co sprzyja osiąganiu wysokich prędkości, jednak w trakcie całodziennej jazdy takie ułożenie ciała jest bardzo męczące. Rowery szosowe mają też wąskie opony, które nie sprawdzą się po za asfaltem, nawet ubite szutry to dla nich zbyt wiele. Taki rower nie ma też zazwyczaj otworów montażowych pozwalających na przykręcenie bagażnika na którym można zamocować sakwy. Do jazdy na wyprawy rowerowe najbardziej nadają się rowery trekkingowe i wyprawowe. Często w standardzie są wyposażone w bagażniki, dodatkowo w ramie, a nawet na przednim widelcu mają otwory na śruby pozwalające zamontować przedni bagażnik i dodatkowe koszyki na bidon. Geometria takiego roweru jest bardziej zrelaksowana, co pozwala bez męczenia pleców i karku spędzić wiele godzin na siodełku wydajnie pedałując. Koła są zaplecione na 36 szprychach co pozwala znieść obręczom jazdę z dodatkowym obciążeniem również po drogach gorszej jakości.

Jakie opony najlepiej się sprawdzą do takiej jazdy

Do jazdy po asfaltowych ścieżkach rowerowych zalecane są opony szosowe 28 lub opony hybrydowe stosowane często w rowerach miejskich. Mają one zdecydowanie mniej agresywny bieżnik niż opony do jazdy w terenie, typowe dla rowerów górskich. Gładki bieżnik generuje znacznie niższe opory toczenia na drogach ubitych i asfaltach. Pozwala to na lekkie pokonywanie kolejnych kilometrów. Warto zainwestować w opony z wyższą odpornością na przebicia, co będzie dodatkowym atutem podczas długich tras. Wiele rowerów wyprawowych i rowerów miejskich standardowo jest wyposażanych w takie opony. Wycieczka rowerowa z sakwami po Polsce to świetny sposób na odkrywanie uroków naszego kraju, a odpowiednie przygotowanie sprawi, że podróż będzie bezproblemowa i pełna niezapomnianych wrażeń. Zatem skąd chciałbyś zacząć swoją przygodę na dwóch kołach?
Gdzie w Polsce szukać atrakcyjnych szlaków rowerowych? Dokąd wybrać się na jednodniową wycieczkę lub wielodniową wyprawę? Prezentujemy 7 najlepszych szlaków rowerowych w Polsce, budowanych zgodnie z nowoczesnymi standardami, biegnących w całości lub w przeważającej części po infrastrukturze rowerowej odseparowanej od ruchu samochodowego. Zapraszamy do rowerowej Małopolski, w nadmorskie Pomorskie, na Dolny Śląsk i na Śląsk Cieszyński.
 

1. Velo Dunajec i Velo Czorsztyn - Małopolska


Najbardziej atrakcyjnym szlakiem rowerowym w Polsce jest Velo Dunajec, należący do sieci szlaków Velo Małopolska. Początek ma w Zakopanem, następnie przez Nowy Targ, Niedzicę, Krościenko nad Dunajcem prowadzi rowerzystów do Nowego Sącza, a wkrótce - po ukończeniu budowy pozostałych odcinków - także do Tarnowa i dalej, do ujścia Dunajca do Wisły. Łączna długość trasy z Zakopanego do Wietrzychowic to około 240 kilometrów.
 

 
 
Na atrakcyjność Velo Dunajec wpływa jego górskie otoczenie i wygodne drogi rowerowe. Pierwsze kilometry turyści rowerowi pokonują pod Tatrami, na kolejnych Velo Dunajec biegnie pod Gorcami, by wkrótce Pienińskim Przełomem Dunajca przeciąć Pieniny. Ogromnym atutem szlaku są drogi, którymi prowadzi - większość z nich to odizolowane od samochodów asfaltowe drogi rowerowe, zapewniające komfort i bezpieczeństwo jazdy. I jak nigdzie indziej, wakacje na rowerze można połączyć tutaj z pieszymi wycieczkami po różnych polskich grupach górskich.
 

Wyjątkowym uzupełnieniem szlaku rowerowego Velo Dunajec jest Velo Czorsztyn. To krótka, jednodniowa, około 30-kilometrowa trasa rowerowa wokół Jeziora Czorsztyńskiego, którą włączyć można do kilkudniowej jazdy po szlaku Velo Dunajec. Biegnące wokół jeziora drogi rowerowe to jedne z najbardziej wyjątkowych rowerowych inwestycji w Polsce, szczególnie ulubione przez rowerowe rodziny z dziećmi w rowerowych przyczepkach.
 
Zobacz więcej: TUTAJ
 

2. EuroVelo 10 i szlaki łącznikowe R10 - Pomorskie


Pomorska część szlaku EuroVelo 10, czyli europejskiej trasy rowerowej wokół Morza Bałtyckiego, to wciąż modernizowana, urozmaicona nadmorska trasa rowerowa z Elbląga przez Trójmiasto i Łebę do Ustki. Pomorskie EuroVelo 10 może być inspiracją zarówno do kilkudniowej rowerowej wyprawy z sakwami, jak i bardziej stacjonarnego pobytu w jednej z nadmorskich miejscowości.
 

Istotną częścią niewielkiej “sieci” EuroVelo 10 w Pomorskiem są kilkudziesięciokilometrowe szlaki łącznikowe R10 po Mierzei Wiślanej i Mierzei Helskiej. Obydwa należą do najatrakcyjniejszych tras rowerowych w Polsce, przebiegają m.in. przez Krynicę Morską, Hel, Władysławowo, Jantar, Stegnę, Juratę czy Chałupy. Łączna długość nadmorskich szlaków rowerowych w województwie pomorskim wynosi około 360 kilometrów.
 

Szlak rowerowy EuroVelo 10 w województwie pomorskim biegnie po różnego rodzaju drogach i nawierzchniach, w ogromnej większości odizolowanych od ruchu samochodowego. Wśród najatrakcyjniejszych odcinków jest niedawno odświeżony, niemal 30-kilometrowy odcinek drogi rowerowej po dawnej linii kolejowej ze Swarzewa do Krokowej, a fragment szlaku R10 przed Krynicą Morską należy do najpiękniejszych w Polsce.
 
Zobacz więcej: TUTAJ
 

3. Szlak wokół Tatr - Małopolska


Szlak rowerowy wokół Tatr to jeden z pierwszych rowerowych projektów w Polsce, który budowaną infrastrukturą nawiązał do warunków, w jakich uprawia się turystykę rowerową w Europie. Pętla po polskiej i słowackiej części Tatr ma długość około 250 kilometrów, biegnie przez polskie i słowackie regiony: Podhale, Orawę, Liptów i Spisz. Dla turystów rowerowych z Polski najlepszym miejscem na rozpoczęcie i zakończenie rowerowej wyprawy jest na pewno Nowy Targ.
 

Na znacznej części szlaku wokół Tatr turyści rowerowi poruszają się po drogach rowerowych odseparowanych od aut. Po polskiej stronie to między innymi około 40-kilometrowa droga rowerowa po zlikwidowanej linii kolejowej z Nowego Targu do Trzciany na Słowacji, a po słowackiej - nadrzeczne drogi rowerowe nad Popradem. Niestety pomiędzy nimi turyści rowerowi poruszają się drogami w ruchu ogólnym.
 

Podejmując decyzję o wyprawie rowerowej po szlaku wokół Tatr warto zwrócić uwagę na kilka wariantów, które przygotowano z myślą o różnego rodzaju rowerowych turystach. I tak oprócz wariantu podstawowego, biegnącego w większości po asfaltowych nawierzchniach, istnieje również wariant krótszy szlaku, a także wariant szutrowy dla popularnych graveli. O wszystkich informuje strona internetowa szlaku.
 
Zobacz więcej: TUTAJ
 

4. Dolnośląska Kraina Rowerowa - Dolny Śląsk


Rowerowy projekt rozwijany od dłuższego czasu w Dolinie Baryczy na Dolnym Śląsku to jedna z tych najlepiej zorganizowanych ofert dla rowerzystów. Dolnośląska Kraina Rowerowa to kilka szlaków rowerowych o różnej długości, z których najlepiej przygotowanymi są pokolejowa trasa rowerowa im. Ryszarda Szurkowskiego i Szlak Doliny Baryczy. Na pierwszej można spędzić piękny rowerowy dzień, na drugiej - weekend.
 

Częścią Dolnośląskiej Krainy Rowerowej jest sieć Miejsc Przyjaznych Rowerzystom, zrzeszająca podmioty świadczące usługi dla rowerzystów. To przede wszystkim pensjonaty i hotele z ofertą noclegów tylko na jedną noc, restauracje z miejscami postojowymi dla rowerzystów, a także sklepy i serwisy rowerowe. Dolnośląska Kraina Rowerowa posiada również swoją stronę internetową, mapę i przewodnik, które szczegółowo przedstawiają atrakcje rowerowego regionu.
 
Zobacz więcej: TUTAJ
 

5. EuroVelo 11 w dolinie Popradu - Małopolska


Szlak rowerowy w dolinie Popradu jest jednym z najmniej znanych szlaków sieci Velo Małopolska, a jednocześnie jednym z tych najbardziej atrakcyjnych. Ta propozycja wycieczki rowerowej na polsko-słowackim pograniczu ma około 70 kilometrów długości, zaczyna się w Krynicy-Zdroju, a potem przez Muszynę, Rytro i Nowy Sącz prowadzi do Nowego Sącza.
 

Przez większość czasu turysta rowerowy w dolinie Popradu porusza się albo nowymi drogami rowerowymi wzdłuż Popradu i jego dopływów, albo pustymi, cichymi drogami lokalnymi po słowackiej stronie rzeki. Gdy do kilkudziesięciu kilometrów szlaku rowerowego dodać zwiedzaniu atrakcji Krynicy-Zdroju, Muszyny, Starego i Nowego Sącza, dolina Popradu może okazać się inspiracją do spędzenia w Małopolsce całego weekendu.
 
Zobacz więcej: TUTAJ
 

6. Kaszubska Marszruta - Bory Tucholskie


Kaszubska Marszruta w Borach Tucholskich to jedyna w Polsce lokalna sieć szlaków rowerowych, którą wytyczono w dużej części korzystając z leśnych pasów przeciwpożarowych. Szutrowe drogi rowerowe biegną przez przepiękne Bory Tucholskie, a ich przebieg uzupełniają asfaltowe drogi rowerowe wzdłuż dróg publicznych. Szlaki Kaszubskiej Marszruty regularnie zaglądają nad okoliczne jeziora i rzeki zachęcając do przyjemnych, orzeźwiających przystanków.
 

Łączna długość kilku szlaków Kaszubskiej Marszruty to około 170 kilometrów, jednak rowerowe aktywności przedłużyć można także przejazdami po lokalnych szlakach turystycznych PTTK, biegnących między innymi po obszarze Parku Narodowego Bory Tucholskie. Najważniejsze miejscowości na Kaszubskiej Marszrucie to Charzykowy, Swornegacie, Brusy i Męcikał.
 
Zobacz więcej: TUTAJ
 

7. Żelazny Szlak Rowerowy - Śląskie


Żelazny Szlak Rowerowy to polsko-czeski projekt rowerowy, który powstał w śladzie dawnej linii kolejowej między Zebrzydowicami, Jastrzębiem-Zdrojem a Godowem. Może być doskonałą częścią dłuższej rowerowej wycieczki lub wyprawy, ale świetnie sprawdzi się jako jednodniowa, rodzinna trasa rowerowa. Jej uzupełnieniem jest odcinek biegnący przez Czechy, który przedłuża długość dziennej rowerowej aktywności do około 40-50 kilometrów.
 

Jazdę po Żelaznym Szlaku Rowerowym i pobyt na Śląsku Cieszyńskim można przedłużyć o wycieczkę po czeskim szlaku rowerowym nr 10 wzdłuż Olzy. Weekend z początkiem w zjawiskowym Cieszynie, z noclegiem w zaskakującej zdrojowej dzielnicy Jastrzębia-Zdroju i z końcem w Bohuminie na stacji kolejowej będzie przyjemną okazją do poznania tego wciąż jednak nieco nieznanego polsko-czeskiego zakątka.
 
Zobacz więcej: TUTAJ
Udostępnij znajomym

Ostatnie wpisy z bloga

Nowości w sklepie

Kup rower i odlicz VAT !

Nowości w sklepie

Różnice między piastami Shimano Nexus 3, 7 i 8

Nowości w sklepie

Program Ochrony Kupujących PayU

Porównaj produkty 0